Controlling interpersonalny

Tekst otwarty nr 2/2008

Za co ceni się pracowników? Wskazówek udziela M. Goldsmith, założyciel Alliance for Strategic Leadership.

www.fastcompany.com

Wyobraźmy sobie sytuację, w której w ocenie przydatności personelu przestają być istotne ścieżka edukacji, dokonania zawodowe czy umiejętności techniczne. Nie chodzi tu bynajmniej o futurystyczną wizję świata ludzkich klonów o jednakowych zdolnościach umysłowych. Problem jest jak najbardziej realny i dotyczy doświadczonych pracowników z wieloletnim stażem.

Im wyżej znajdziemy się w hierarchii przedsiębiorstwa, tym mniejszą rolę odgrywają wykształcenie, kompetencje techniczne czy dotychczasowa kariera. Decydującą rolę zaczynają odgrywać „miękkie czynniki”.

Współtworząc system oceny pracowników, controller musi potrafić jednoznacznie ocenić kompetencje interpersonalne personelu, takie jak: umiejętność odnalezienia się w każdej sytuacji, zdolności podejmowania odpowiedzialności oraz wystrzegania się rutyny, umiejętności samooceny i korekty własnych działań, a także chęci dzielenia się informacjami, słuchania innych, przyznawania racji i dziękowania. W ten sposób łatwiej odpowiedzieć na pytanie: Kto sprawdzi się lepiej jako szef pionu finansowego - zdolny finansista będący „duszą towarzystwa” czy wybitny, lecz introwertyczny analityk? Raczej ten pierwszy, bo to ma szanse zbudować zespół odpowiednich ludzi, podczas gdy drugi ugnie się pod ciężarem własnego perfekcjonizmu. W końcu Jack Welch nie zarobił dla General Electric 400 miliardów dolarów dzięki doktoratowi z chemii, ale przez swoją bezczelność i wrodzoną niechęć do głupoty.

Zobacz również

Łańcuch wyobraźni

Łańcuch wyobraźni

Przez dekady decydenci narzekali na brak danych, co utrudniało im zadania. Dziś sytuacja jest zupełnie odwrotna – cierpimy na nadmiar informacji. Szacunki mówią, że każdego dnia do internetu wprowadzanych jest 402,74 mln terabajtów danych. A to przecież nie jedyne źródło informacji. Mamy jeszcze radio i telewizję, prasę drukowaną, książki i publikacje naukowe. Czerpiemy informacje z kontaktów bezpośrednich i udziału w spotkaniach branżowych czy konferencjach. Nie ma możliwości ani żeby zebrać, ani choćby porządnie przejrzeć wszystkie te kanały. O wyciągnięciu istotnych wniosków nie wspominając.

Czytaj więcej

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Zanieczyszczone dane (dirty data) zawsze stanowiły biznesową bolączkę, ale teraz, poprzez dynamiczny wzrost znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyspieszenie migracji systemów CRM i ERP, stały się krytycznym zagrożeniem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.