Controller w szkole

Tekst otwarty nr 9/2007

Czy controlling pomoże zdać szkołom egzamin dojrzałości? Komentują S. Grbenic i Ch. Theuermann z Fachhochschule Graz.

www.controlling-portal.org

Dobrym specjalistą nie jest ten, który „wie” - jest nim ten, który „wiedzę umie wykorzystać”. Niestety, właśnie w obszarze, w który największy akcent kładzie się na zdobywanie i wykorzystanie wiedzy - edukacji - ewidentnie brakuje woli na jakiekolwiek usprawnianie działania. Stąd od nowego roku obowiązkowym przedmiotem w szkołach powinien stać się controlling.

Pierwszym zadaniem dla controllera będzie wspomaganie tworzenia strategii absorpcji wiodących tendencji w nauce i nauczaniu przez szkoły - mają one przecież wspierać, a nie hamować rozwój swoich słuchaczy. Możliwym rozwiązaniem jest stworzenie obszaru funkcjonalnego na kształt badań i rozwoju - czyli śledzenia i wprowadzania do programów nauczania nowości z poszczególnych dziedzin życia.

Drugim zadaniem jest zapewnienie satysfakcji interesariuszy zewnętrznych. Profile nauczania powinny uwzględniać kompetencje pożądane w gospodarce. Jeżeli szkoły będą kształciły nieakceptowanych przez rynek absolwentów, trudno oczekiwać, aby opinia publiczna domagała się wzrostu nakładów na edukację i naukę.

Na polu operacyjnym nacisk musi zostać położony na efektywność i sprawność procesu kształcenia. Jeżeli bowiem praca z ludźmi, których umysły są najbardziej chłonne, jest nieefektywna, istnieją nikłe szanse, że kiedykolwiek nadrobią oni zaległości. Konieczne jest zatem precyzyjne ustalenie celów dotyczące jakości pracy pedagogów. Podczas corocznych rozmów z nauczycielami będzie wówczas można odnieść ich osiągnięcia do oczekiwań kierownictwa i poszukać ewentualnych usprawnień.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.