Controller w szkole

Tekst otwarty nr 9/2007

Czy controlling pomoże zdać szkołom egzamin dojrzałości? Komentują S. Grbenic i Ch. Theuermann z Fachhochschule Graz.

www.controlling-portal.org

Dobrym specjalistą nie jest ten, który „wie” - jest nim ten, który „wiedzę umie wykorzystać”. Niestety, właśnie w obszarze, w który największy akcent kładzie się na zdobywanie i wykorzystanie wiedzy - edukacji - ewidentnie brakuje woli na jakiekolwiek usprawnianie działania. Stąd od nowego roku obowiązkowym przedmiotem w szkołach powinien stać się controlling.

Pierwszym zadaniem dla controllera będzie wspomaganie tworzenia strategii absorpcji wiodących tendencji w nauce i nauczaniu przez szkoły - mają one przecież wspierać, a nie hamować rozwój swoich słuchaczy. Możliwym rozwiązaniem jest stworzenie obszaru funkcjonalnego na kształt badań i rozwoju - czyli śledzenia i wprowadzania do programów nauczania nowości z poszczególnych dziedzin życia.

Drugim zadaniem jest zapewnienie satysfakcji interesariuszy zewnętrznych. Profile nauczania powinny uwzględniać kompetencje pożądane w gospodarce. Jeżeli szkoły będą kształciły nieakceptowanych przez rynek absolwentów, trudno oczekiwać, aby opinia publiczna domagała się wzrostu nakładów na edukację i naukę.

Na polu operacyjnym nacisk musi zostać położony na efektywność i sprawność procesu kształcenia. Jeżeli bowiem praca z ludźmi, których umysły są najbardziej chłonne, jest nieefektywna, istnieją nikłe szanse, że kiedykolwiek nadrobią oni zaległości. Konieczne jest zatem precyzyjne ustalenie celów dotyczące jakości pracy pedagogów. Podczas corocznych rozmów z nauczycielami będzie wówczas można odnieść ich osiągnięcia do oczekiwań kierownictwa i poszukać ewentualnych usprawnień.

Zobacz również

Łańcuch wyobraźni

Łańcuch wyobraźni

Przez dekady decydenci narzekali na brak danych, co utrudniało im zadania. Dziś sytuacja jest zupełnie odwrotna – cierpimy na nadmiar informacji. Szacunki mówią, że każdego dnia do internetu wprowadzanych jest 402,74 mln terabajtów danych. A to przecież nie jedyne źródło informacji. Mamy jeszcze radio i telewizję, prasę drukowaną, książki i publikacje naukowe. Czerpiemy informacje z kontaktów bezpośrednich i udziału w spotkaniach branżowych czy konferencjach. Nie ma możliwości ani żeby zebrać, ani choćby porządnie przejrzeć wszystkie te kanały. O wyciągnięciu istotnych wniosków nie wspominając.

Czytaj więcej

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Zanieczyszczone dane (dirty data) zawsze stanowiły biznesową bolączkę, ale teraz, poprzez dynamiczny wzrost znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyspieszenie migracji systemów CRM i ERP, stały się krytycznym zagrożeniem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.