Koniec roku wiąże się ze sporządzeniem przez jednostki gospodarcze sprawozdania finansowego. Jednostki tworzące grupę kapitałową zobowiązane są do konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Tematyce tej został poświęcony rozdział 6 ustawy o rachunkowości (dalej: u.o.r.) oraz MSSF 10 Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, który szczegółowo opisuje proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Cel i zakres MSSF 10

Standard MSSF 10 ma na celu ustanowienie zasad prezentacji i sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych w przypadku, gdy dana jednostka kontroluje jedną jednostkę lub większą ich liczbę.

Zgodnie z powyższym w standardzie:

  • jednostka dominująca, która ma kontrolę nad jednostkami zależnymi, zobowiązana jest do prezentacji skonsolidowanych sprawozdań finansowych;
  • została zawarta definicja zasad kontroli, która stanowi podstawę konsolidacji;
  • określony został sposób stosowania zasady kontroli w celu ustalenia, czy dany inwestor sprawuje kontrolę nad jednostką, w której dokonano inwestycji, i czy dlatego musi dokonywać konsolidacji tej jednostki oraz
  • określone zostały wymogi rachunkowości w zakresie sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych.

Pod przepisy standardu nie podlegają wymogi rachunkowości dotyczące połączeń jednostek gospodarczych i wpływu tych połączeń na konsolidację, w tym wartości firmy powstającej w wyniku takiego połączenia.

Przepisy standardu powinny zostać zastosowane przez jednostkę dominującą, która konsoliduje sprawozdania finansowe wszystkich podległych jednostek.

Zakres standardu nie obejmuje programu świadczeń po okresie zatrudnienia lub innych programów długoterminowych świadczeń pracowniczych, w odniesieniu do których zastosowanie ma MSR 19 Świadczenia pracownicze.

Ponadto jednostka dominująca nie musi prezentować skonsolidowanego sprawozdania finansowego, jeżeli spełnia wszystkie następujące kryteria:

  • jest jednostką zależną od jednostki, która posiada w niej całościowy udział, albo od jednostki posiadającej w niej udział częściowy i jej pozostali właściciele, w tym nieuprawnieni do głosowania w innych okolicznościach, zostali poinformowani, że jednostka dominująca nie będzie prezentować skonsolidowanego sprawozdania finansowego i nie zgłosili sprzeciwu w tej sprawie;
  • jej instrumenty dłużne lub kapitałowe nie znajdują się w publicznym obrocie (na krajowej lub zagranicznej giełdzie papierów wartościowych lub na rynku pozagiełdowym, w tym na rynkach lokalnych i regionalnych);
  • nie złożyła ani nie jest w trakcie składania swojego sprawozdania finansowego w komisji papierów wartościowych ani w innym organie regulującym dla celów wprowadzenia instrumentów dowolnej klasy do publicznego obrotu;
  • jednostka dominująca najwyższego lub średniego szczebla dla danej jednostki dominującej sporządza skonsolidowane sprawozdania finansowe, które są publicznie dostępne i są zgodne z MSSF (Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej).

Definicja kontroli

W MSSF 10 istotną kwestią jest pojęcie kontroli. Zgodnie ze standardem inwestor kontroluje jednostkę, w której dokonano inwestycji, w przypadku, gdy jednocześnie:

  1. sprawuje władzę nad jednostką, w której dokonano inwestycji,
  2. z tytułu swojego zaangażowania w jednostce, w której dokonano inwestycji, podlega ekspozycji na zmienne wyniki finansowe lub posiada prawa do zmiennych wyników finansowych,
  3. posiada możliwość wykorzystania sprawowanej władzy nad jednostką, w której dokonano inwestycji, do wywierania wpływu na wysokość swoich wyników finansowych.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Hulajnoga w firmie – aspekty podatkowe oraz księgowe

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 9/2019

Wąskie gardła w budżetowaniu?

CiRZ_240_14.jpg

W jaki sposób szukać wąskich gardeł w procesie budżetowym? Które etapy procesu najczęściej stają się źródłem opóźnień i problemów? Czy model wykorzystujący arkusz kalkulacyjny może być największym ograniczeniem w budżetowaniu? Jakie działania podjąć, by ograniczyć ryzyka i problemy w trakcie pracy nad budżetem? To pytania, na które staramy się odpowiedzieć w artykule przygotowanym z myślą o wszystkich, którzy właśnie zaczynają prace nad budżetem na rok 2020.

Czytaj więcej

Łączenie się spółek – aspekt prawny i rachunkowy

CiRZ_07-08_82.jpg

Coraz częściej, ze względu na wymagający rynek oraz w celu dalszego i szybkiego rozwoju, dobrze prosperujące spółki o podobnym profilu decydują się na połączenie. Takie rozwiązanie zwiększa efektywność przedsiębiorstw, zmniejszając koszty działalności oraz daje możliwość osiągnięcia efektów synergii.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama