Controlling kosztów jakości jest ważnym narzędziem pobudzającym aktywną działalność jednostki oraz środkiem zapewniającym jej sukces na rynkach krajowych i zagranicznych. Jakość produkowanych wyrobów lub oferowanych usług wyróżnia przedsiębiorstwo spośród innych, dlatego tak istotną rolę odgrywa system zarządzania jakością. To dzięki niemu jednostka osiąga przewagę nad innymi, oferując swoje produkty najwyższej jakości. Controlling w tym zakresie stanowi nowoczesną metodę zarządzania w przedsiębiorstwie oraz pozwala na optymalizację kosztów i realizację założonych celów.

System zarządzania jakością w przedsiębiorstwie

Controlling kosztów jakości lub inaczej nazwany system zarządzania jakością (SZJ) może być zastosowany wszędzie, gdzie istnieją centra kosztów. Można tu wyróżnić cztery grupy:

  1. Koszty zapobiegania – w tej grupie znajdują się koszty szkolenia, testowania, zapewnienia surowców i materiałów o wymaganej jakości, koszty analiz.
  2. Koszty oceny – to grupa kosztów skoncentrowanych na określeniu jakości i porównaniu z jakością wyrobów, są to koszty audytów dostawców, koszty związane z kontrolą jakości na etapie produkcji.
  3. Koszty błędów wewnętrznych – ponoszone przed dostarczeniem do klienta wyrobu, związane są z wykrywaniem wad produktu, naprawami, a nawet utylizacją.
  4. Koszty błędów zewnętrznych – to grupa kosztów związana z błędami lub wadami produktu wykrytymi po dostarczeniu produktu do klienta. Największą pozycją w tej grupie są koszty reklamacji, występują także koszty związane z naprawami i obsługą zwrotu produktów.

Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Jak wyliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorców w 2022 r.?

Jak wyliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorców w 2022 r.?

Współcześnie przedsiębiorstwa prowadzą działalność gospodarczą w oparciu o społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). CSR to koncepcja, według której podmioty na etapie budowania strategii uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Działają etycznie i odpowiedzialnie.

Czytaj więcej

Problemy audytu związane z wojną w Ukrainie

Problemy audytu związane z wojną w Ukrainie

KRBR przyjęła 8 września 2020 r. Krajowy Standard Badania 540 (Z) w brzmieniu Międzynarodowego Standardu Badania 540 (zmienionego) „Badanie szacunków księgowych i powiązanych ujawnień”. Standard KSB 540 (Z) ma zastosowanie do wykonywania usług badania sprawozdań finansowych za okresy sprawozdawcze kończące się 31 grudnia 2021 r. i później (z możliwością wcześniejszego stosowania).

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.