1 lipca 2021 r. weszła w życie zmiana przepisów Kodeksu spółek handlowych. Nowością, jaką przewiduje ustawa, jest nowy rodzaj spółki – prosta spółka akcyjna. Resort rozwoju wielokrotnie wspominał, że wprowadzane zmiany są odpowiedzią na wyzwania współczesnej gospodarki, w szczególności w zakresie form prowadzenia działalności innowacyjnej. Wicepremier Gowin twierdzi, że zalety nowego rodzaju spółki powinny pomóc, szczególnie w realiach po twardym, niemal rocznym lockdownie. Szczególnie zaś tym osobom, które w podejmowaniu działalności gospodarczej chcą opierać się na wykorzystaniu nowych technologii i tym, które chcą dynamizować swoje start-upy. Ministerstwo rozwoju uważa, że to szczególny ukłon wobec tych, którzy opierają swój pomysł biznesowy na wiedzy, a także posiadają predyspozycje i możliwości do jego doskonalenia.

Prosta spółka akcyjna – czy aby na pewno jest prosta?

Dlaczego tak ma być? I dlaczego to właśnie P.S.A. (prosta spółka akcyjna) ma być remedium na problemy przedsiębiorczych obywateli? Przyjrzyjmy się bliżej całej sprawie i oceńmy, czy rzeczywiście jest tak, jak miało być.

Prosto i dobrze – bo dobrze i prosto?

W swoich rozważaniach publicznych resort rozwoju uważa, że ważne są proste ruchy, które mogą znacząco wpłynąć na poprawę kondycji polskiej gospodarki i dynamizację jej obecnego funkcjonowania. Jako jeden z kluczowych problemów dla nowych biznesów uważa skomplikowanie procedur założycielskich dla wybranych rodzajów działalności gospodarczej. Decydenci uznali więc, że konieczne były proste i skuteczne ruchy. Jakie? Wicepremier Gowin wskazuje, że zaletami P.S.A. mają być:

nieskomplikowana rejestracja,

elastyczna struktura kapitałowa,

możliwości wyboru optymalnego systemu organów,

prostota prowadzenia i ewentualnej likwidacji.

I faktycznie coś w tym jest. Dotychczasowa S.A. (spółka akcyjna) to bardzo sformalizowany twór. Ma też daleko sformalizowaną konstrukcję prawną, zaś sam jej statut nie pozwala na swobodę w wielu ruchach wewnętrznych spółki. Stąd też pewnie wzięła się nazwa „prosta spółka akcyjna” i powinna być postrzegana jako quasi-uproszczona spółka akcyjna. Samo jej ulokowanie w gronie spółek kapitałowych, jako samodzielnego jej typu, obok spółki z o.o. i wspomnianej wcześniej spółki akcyjnej, nadaje P.S.A. szczególnego, wyeksponowanego charakteru. Co więc jest wyróżnikiem prostej spółki akcyjnej? Na przykład:

cecha zasięgnięta ze spółek osobowych – dopuszczalność wnoszenia wkładów w postaci pracy czy świadczonych usług,

odformalizowany tryb wypłat dla akcjonariuszy z majątku spółki,

swoboda w kształtowaniu akcji uprzywilejowanych,

„uproszczona” procedura likwidacyjna,

specyficzne mechanizmy ochrony wierzycieli spółki.

Idąc jednak głębiej, już samo zaprojektowanie przez ustawodawcę P.S.A. sprawia, że naprawdę wydaje się ona być elastyczną formą spółki kapitałowej stworzonej pod działalności dynamiczne, oparte na szeroko rozumianych nowych technologiach, czy popularne ostatnio start-upy. Oczywistym jest, że pierwszy – prawie zawsze najtrudniejszy – okres w funkcjonowaniu, szczególnie nowoczesnego biznesu, faza wzrostu organizacji, jest etapem niepewności biznesowej i może trwać naprawdę długo. Jeśli organizacja stara się sobie radzić z trudnościami rynkowymi, to z reguły ma ogromne zapotrzebowanie na kapitał. Duży potencjał wzrostu i często wysoki koszt innowacyjnych rozwiązań, będących wyróżnikiem start-upu na rynku, powodują, że biznes potrzebuje szybkich zastrzyków kapitału. I tu pojawia się kłopot w postaci braku możliwości pozyskania kredytu, czy nawet braku historii kredytowej, braku historii rynkowej – która pozwoliłaby na pozyskanie stabilnego i pewnego finansowania. Prosta spółka akcyjna ma być remedium na te bolączki.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.