Controlling i Rachunkowość Zarządcza 8/2015

CIRZ_8.jpg

Controlling w sprzedaży i marketingu

Nie jest prawdą, że controllerzy, księgowi czy dyrektorzy finansowi to ludzie całkowicie i bezgranicznie zatopieni w liczbach, statystykach i wykresach. Nawet jeśli ich żywiołem są kwestie finansowo-księgowe, ekonometryczne czy matematyczne – to nie należy zapominać o konieczności komunikowania się ze światem zewnętrznym (czytaj – współpracownikami). Muszą oni zatem nie tylko sprawnie obrabiać swoje finansowe poletka, ale także sprawiać, że inni bez trudu zrozumieją owoce ich pracy. Bardzo ciekawie pisze na ten temat Anna Cieślik w artykule „Negocjacje i komunikacja controllera”.

Jednakże, tak jak controllerzy mogą oczekiwać od „reszty świata” wrażliwości na owoce swej pracy w postaci tabelek, raportów i wykresów, tak inni współpracownicy funkcjonujący w nieco mniej sformalizowanych obszarach potrzebują zrozumienia dla swoich działań, które niekiedy trudno zmierzyć. Dlatego też nie możemy na naszych łamach unikać zagadnień stanowiących domenę służb sprzedaży i marketingu.

Co prawda, o ile sprzedaż policzyć jest łatwo, o tyle rozważania na temat typologii klientów, ich segmentacji i konsekwencji tejże dla działań zespołów handlowych zaczynają w oczach ludzi stąpających twardo po ziemi niebezpiecznie się oddalać od konkretów. Na ile są to mylne przeświadczenia pokazuje artykuł Tomasza Dyby „Segmentacja i zarządzanie relacjami z klientami”.

Kamykiem do tego samego ogródka mogą być artykuły na temat wyceny marki oraz metodologii audytu marketingowego, a także opracowanie Marcina Nowaka i Dariusza Stronki na temat analizy portfelowej z wykorzystaniem macierzy Boston Consulting Group. Szczególnie ten ostatni artykuł, zilustrowany bardzo ciekawym studium przypadku, może stanowić przykład współpracy służb finansowych i marketingowych.

Żeby jednak „utwardzić grunt”, po którym stąpać będą Czytelnicy bieżącego wydania miesięcznika, proponujemy rzut oka na zagadnienia związane z cenami sprzedaży i ich optymalizacją w celu – a jakże – maksymalizacji zysku. Zapraszam do lektury.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup pojedyncze wydanie

Spis treści

Archiwum

Polecamy