Celem materiału jest przybliżenie sposobów i formuł kalkulacji cen sprzedaży oraz badanie analizy wrażliwości popytu wywołanej zmianą ceny. W materiale zostaną przedstawione trzy metody kalkulacji ceny sprzedaży metodą kosztową: koszt plus narzut zysku, koszt plus zysk od kapitału oraz koszt plus marża.

Na początku należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest cena i jakie znaczenie ma dla przedsiębiorstwa. Cena jest to wartościowo określona wielkość, przy której sprzedający, jak i kupujący są gotowi do wymiany produktu (towaru). Cena jest bardzo istotna zarówno dla całego rynku, jak i firmy na nim działającej. To ona tworzy przychody, wpływa na efekt zróżnicowania rynku oraz ma wpływ na efektywność postępowania uczestników rynku. Cena danego produktu spełnia swą funkcję wtedy, gdy zgodnie z faktami odzwierciedla z jednej strony aktualną siłę popytu (informacja dla przedsiębiorstwa produkującego dany wyrób), natomiast z drugiej – pokazuje realne możliwości zaspokojenia potrzeb przy danym rozmiarze podaży i dochodów (informacja dla odbiorcy danego produktu). Podstawową zasadą kalkulacji ceny jest fakt, że musi ona zapewnić firmie zysk z działalności i być akceptowana przez nabywcę danego produktu.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Ocena potencjału marki przedsiębiorstwa z wykorzystaniem narzędzi controllingu

Jednym z zadań systemów pomiaru i raportowania na temat przedsiębiorstwa jest budowa narzędzi do skutecznej analizy coraz bardziej złożonych procesów i warunków działania biznesu. Od lat zainteresowanie takich systemów skupione jest na źródłach wartości rynkowej przedsiębiorstwa, za którą w konkurencyjnym otoczeniu odpowiedzialna jest marka.

Czytaj więcej

Funkcje finansowe w programie Excel

CiRZ_1_2020_22.jpg

Spośród wielu różnych dostępnych w programie Excel funkcji dość liczną grupę stanowią funkcje finansowe. Najogólniej rzecz biorąc służą nam one do tego, by w prosty sposób móc policzyć różne wskaźniki związane z finansami oraz inwestycjami.

Czytaj więcej

Tabela przestawna w zarządzaniu jakością - jakie stwarza możliwości?

CiRZ_12_20.jpg

Tabela przestawna to bez wątpienia prosta funkcjonalność, która pozwala otrzymać szybko dokładne wizualizacje danych dotyczących różnych obszarów działania firmy. Korzystając z tej funkcji, użytkownik jest w stanie szybko wygenerować diagram Pareto, diagram przebiegu czy histogram, które swoje zastosowanie znajdą w zarządzaniu jakością.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama