Controlling i Rachunkowość Zarządcza 5/2015

i48.2015.005.000.jpg

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup pojedyncze wydanie

Artykuły

Tekst otwarty nr 5/2015

MSP chce zwiększyć reprezentację kobiet w spółkach Skarbu Państwa i zachęcić je do inwestowania na giełdzie

Wśród inwestorów indywidualnych tylko 17 proc. stanowią kobiety, niestety, liczba zainteresowanych inwestowaniem na giełdzie pań rośnie zbyt wolno i w tym tempie dopiero za 20 lat powinna zrównać się z liczbą inwestujących mężczyzn. Resort Skarbu Państwa chce, by stało się to szybciej, dlatego organizuje warsztaty z zakresu inwestowania. Panie już teraz stanowią 30 proc. reprezentantów...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 5/2015

Będą poważne zmiany w dokumentowaniu transakcji między podmiotami powiązanymi

Na styczeń 2016 r. prowadzący transakcje z podmiotami powiązanymi powinni się przygotować na szereg zmian w zasadach dokumentowania wzajemnych czynności. Proponowane modyfikacje mają wynikać z ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, a także niektórych innych ustaw. Ustawa została opublikowana w kwietniu, w Rządowym Centrum...

Czytaj więcej
nr 5/2015

Wskaźniki zarządzania personelem

Dziś efektywne zarządzanie wymaga coraz szybszego uzyskiwania wiarygodnej informacji biznesowej, opartej na konkretnych danych. Stąd też wynika popularność narzędzi do controllingu, które stają się jednym z kluczowych instrumentów zarządzania. Potrzeba takich rozwiązań diagnostycznych wychodzi obecnie daleko poza te obszary działania firmy, które bazują na twardych danych. W rezultacie controlling...

Czytaj więcej
nr 5/2015

Fluktuacja personelu

Celem materiału jest przybliżenie zjawiska, jakim jest fluktuacja personelu w przedsiębiorstwie. Przedstawienie jej plusów i minusów. W artykule również przedstawione zostaną metody pomiaru fluktuacji oraz określone poziomy mierników tego zjawiska, które są dopuszczalne w organizacji.

Czytaj więcej
nr 5/2015

Controlling na usługach działu HR

Celem materiału jest przybliżenie wybranych wskaźników, których zadaniem jest pomiar skuteczności zarządzania personelem w firmie. W artykule zaprezentowane zostaną mierniki fluktuacji, absencji, obsługi kadrowej, strategiczne w zarządzaniu pracownikami oraz szkoleniowe, rekrutacji. Dodatkowo zostaną określone grupy odbiorców poszczególnych grup mierników. Zostanie to przedstawione w formie macierzy...

Czytaj więcej
nr 5/2015

Zarządzanie sytuacyjne według Herseya‑Blancharda

Zarządzanie aspektami ludzkimi w organizacji jest często błędnie ograniczane do relacji szef – pracownik. Oczywiście relacja taka implikuje bardzo jasno opisane role i rangi, zakres obowiązków i system raportowania, procedury i zależność służbową. Szef ma kij i marchewkę – podpisze wniosek o urlop, podwyżkę czy premię lub nie, dokona obiektywnej lub subiektywnej okresowej ewaluacji naszej pracy. Chcemy...

Czytaj więcej
nr 5/2015

System wynagradzania wykorzystujący EVA

Jeżeli uznamy wskaźnik EVA za właściwą miarę wartości firmy i efektywności jej menedżerów, to logicznym i ekonomicznie uzasadnionym następstwem tego założenia jest opracowanie odpowiedniego systemu wynagradzania dla osób, które swoimi decyzjami mogą mieć realny wpływ na wartość EVA, czyli system, który będzie motywował je do działań, mających na celu możliwie ciągły i dynamiczny wzrost ekonomicznej...

Czytaj więcej
nr 5/2015

Human Capital Return on Investment, czyli o stricte finansowym wymiarze procesu zarządzania zasobami ludzkimi

W dobie globalizacji, kiedy z łatwością można dotrzeć do informacji o tym, co się dzieje w firmach oraz jak czują się ich pracownicy, zarządzanie zasobami ludzkimi stało się sztuką godzenia przeciwstawnych interesów. Pracownicy nie identyfikują się z kosztami firmy, ale z inwestycjami. Finansiści myślą bardziej konserwatywnie, uzasadniają poniesione koszty odnotowanymi przychodami ze sprzedaży. Racjonalnie...

Czytaj więcej
nr 5/2015

Analizuj, kontroluj, przewiduj, czyli jak efektywniej planować koszty osobowe w firmie

Gromadzenie wiarygodnych danych dotyczących aktualnych i planowanych kosztów osobowych to jeden z kluczowych warunków efektywnego zarządzania organizacją. Możliwość dokładnego przewidywania kosztów związanych z utrzymaniem obecnych pracowników, przyznawaniem im premii, nagród lub podwyżek, czy przyszłych nakładów finansowych, związanych z zatrudnieniem w firmie nowych osób, pozwala kadrze zarządzającej...

Czytaj więcej
nr 5/2015

Saratoga Human Capital Benchmarking – pomiar efektywności zarządzania kapitałem ludzkim

Informacja to często w dzisiejszych czasach synonim przewagi konkurencyjnej. Organizacje na całym świecie stoją przed wyzwaniem, jakim jest umiejętne wykorzystanie dostępnych informacji i przekucie ich na sukces biznesowy. Zadanie niełatwe, szczególnie gdy pod uwagę weźmiemy ilość danych koniecznych do przetworzenia. Jeszcze dekadę temu największe bazy rozmiarem sięgały kilkuset terabajtów – dzisiaj...

Czytaj więcej
nr 5/2015

Taryfikacja wynagrodzeń i siatka płac w praktyce gospodarczej – wybrane aspekty

Żadne przedsiębiorstwo nie jest w stanie przetrwać w obecnych warunkach, jeżeli nie planuje swojej przyszłości. O tym nikogo przekonywać nie trzeba. Jednak nawet najlepszy menedżer nie jest w stanie przewidzieć przyszłości, co zresztą nie jest jego zadaniem. Dobra prognoza sprzedaży opiera się na umiejętnej analizie wszystkich istotnych elementów mających znaczenie dla określania planów sprzedażowych....

Czytaj więcej
nr 5/2015

Komunikacja, negocjacje i perswazja controllera

Controlling zajmuje się przyszłością, lepszą przyszłością. Wyprzedza błędy, zapobiega zamiast leczyć i wspiera rozwój organizacji. Pozwala oswoić przyszłość organizacji (jednostki biznesowej, działu etc.), tak aby ta sprawniej i skuteczniej realizowała sobie właściwe cele. Controlling skupia się na przyszłości i wyprzedza problemy, a kontrola to forma nadzoru i dotyczy działań w przeszłości. Tak w...

Czytaj więcej

Reklama