Bardzo często przygotowując jakiś raport w programie Excel przychodzi nam przedstawić pewne dane na wykresie. Kiedy jednak dane te są zgromadzone w tabeli przestawnej, albo stworzenie wykresu wymaga wcześniej pewnego podsumowania tych danych, to z pomocą przyjść nam mogą wykresy przestawne. Częstym przykładem wykorzystania wykresów przestawnych jest analiza danych sprzedażowych i potrzeba ich zwizualizowania na wykresie.

Wykresy przestawne

Tworzenie wykresów przestawnych

Jest kilka możliwości tworzenia wykresów przestawnych. Jeżeli mamy już gotową tabelę przestawną, wystarczy kliknąć w dowolnym jej miejscu i ze wstążki z karty „Wstawianie” wybrać żądany przez nas typ wykresu (jak przy wstawianiu wykresu standardowego). Wstawiony wtedy zostanie wykres przestawny. Można też w tabeli przestawnej wybrać na wstążce na karcie „Analiza tabeli przestawnej” narzędzie „Wykres przestawny”, a następnie w oknie, które się pojawi – wybrać odpowiedni typ wykresu. Obydwa te sposoby są w pełni poprawne i dadzą nam dokładnie taki sam efekt.

W przypadku, kiedy nie mamy gotowej tabeli przestawnej, możemy od razu nakazać Excelowi wstawienie wykresu przestawnego. W tym celu na wstążce należy wybrać na karcie „Wstawianie” opcję „Wykres przestawny”. Zostanie wtedy utworzony zarówno wykres przestawny, jak i tabela przestawna. Przykładowy wykres przestawny, wraz z tabelą przestawną, pokazany został na rysunku 1. Pokazuje on wartość sprzedaży poszczególnych towarów w poszczególnych kwartałach jednego roku.

Warto zauważyć, że wykres przestawny nie wyświetla sum częściowych ani sum końcowych, mimo że wyświetlają się one w tabeli przestawnej.

Właściwości wykresów przestawnych

Na pierwszy rzut oka, wykres przestawny nie różni się zbytnio od wykresu standardowego. Możemy jedynie zauważyć dodatkowe szare przyciski, znajdujące się na wykresie, które zostaną omówione poniżej.

Faktycznie, jeśli chodzi o formatowanie czy modyfikowanie wykresu przestawnego do dyspozycji są praktycznie te same narzędzia, co na wykresie standardowym. Znaleźć je możemy m.in. na wstążce na kartach „Projektowanie” oraz „Formatowanie”. Nie powinno więc sprawić trudności ani dodanie tytułu czy etykiet danych do wykresu, ani zmiana kolorów itp.

Spróbujmy przypatrzeć się więc kwestiom, które mogą nie być od razu tak do końca oczywiste.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Linia trendu w programie Excel

Linia trendu w programie Excel

Bardzo często, kiedy przychodzi nam analizować różnego rodzaju dane, będziemy starali się znaleźć jakieś zależności pomiędzy nimi lub prawidłowości, którymi te dane się charakteryzują. Jedną z łatwiejszych metod pozwalających znaleźć zależności jest właśnie linia trendu.

Czytaj więcej

Formuły pozwalające analizować wyniki sprzedaży

Formuły pozwalające analizować wyniki sprzedaży

Analizując dane sprzedażowe może okazać się, że staniemy przed koniecznością wyliczenia różnego rodzaju wskaźników czy parametrów (np. premię dla pracowników uzależnioną od różnego rodzaju kryteriów). Na szczęście do wielu takich obliczeń nie potrzebujemy żadnych skomplikowanych funkcji Excela, wystarczą nam do tego stosunkowo proste formuły.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.