Doświadczenia i wiedza ekspertów

CIRZ_225_09.jpg

Obsługa klienta - wskaźniki i metody szyte na miarę

Obsługa klienta to praca z klientem i dla klienta. To przede wszystkim umiejętność wysłuchiwania i badania potrzeb klienta, a następnie po dokonaniu badań i analizy wybór jak najlepszej oferty spełniającej oczekiwania odbiorcy. Jest to proces niezwykle skomplikowany, którego wyznacznikiem jest pozyskanie nowych i utrzymanie obecnych klientów. Jak mierzyć efekty obsługi klienta?

CIRZ_225_31.jpg

Przyspieszenie zamknięcia miesiąca - za i przeciw

Okresem sprawozdawczym w rachunkowości jest rok obrotowy. W art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości znajduje się wyjaśnienie, co należy rozumieć przez rok obrotowy. Jest to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Podział roku obrotowego na 12 miesięcy wskazuje, że podstawowym okresem w rachunkowości jest miesiąc. Odniesienie do rozliczeń miesięcznych znajdujemy również w innych artykułach w ustawie o rachunkowości. Aby prawidłowo ustalić wynik z prowadzonej działalności gospodarczej za dany miesiąc, wszystkie zapisy dotyczące tego miesiąca muszą zostać zweryfikowane merytorycznie, formalnie, wprowadzone do ksiąg rachunkowych i zamknięte. „Wynik finansowy jest ogólnym określeniem wyrażonego w pieniądzu okresowego efektu prowadzonych działań gospodarczych”1.

CIRZ_224_05.jpg

Dyrektor finansowy liderem lean

Dyrektor finansowy to osoba, w której można doszukać się źródła mocy do przewodzenia transformacji w przedsiębiorstwie. Trzeba tylko tę moc właściwie skierować. Bezpośredni oraz decyzyjny wpływ na budżety i inwestycje, interpretacja przedsięwzięć finansowych, odpowiedzialność za strukturę kosztów i płynność finansową przedsiębiorstwa czynią z niego nie tylko specjalistę od finansowych mierników, ale też centrum interpretacji wskaźników odzwierciedlających procesy zachodzące w firmie dążącej do wdrożenia metod szczupłego zarządzania.

Lean management na przykładzie procesu księgowego

W przedsiębiorstwach oraz innych organizacjach coraz częściej można spotkać się z ideą lean management oraz jej pochodnymi typu lean manufacturing czy lean office. Aby jednak rozważać koncepcję lean, należy najpierw wyjaśnić, na czym ona właściwie polega. W najogólniejszym ujęciu idea lean w przedsiębiorstwie sprowadza się do dostarczania klientom oczekiwanej wartości w najprostszy możliwy sposób. W tym celu należy ograniczać wykorzystywane zasoby oraz dążyć do jak najlepszego ich wykorzystania, a więc unikać marnotrawstwa, co jest naczelnym postulatem koncepcji szczupłej organizacji.

CIRZ_224_13.jpg

Warunki skuteczności wdrożenia lean

Zmiany zachodzące dynamicznie w otoczeniu przedsiębiorstw wymusiły na nich konieczność ciągłego doskonalenia wszystkich obszarów funkcjonowania. Zarządzający organizacjami poszukują sposobu na ciągłe obniżki kosztów, pamiętając o utrzymywaniu, a nawet podnoszeniu jakości oferowanych produktów oraz usług. Aby to osiągnąć, niezbędne jest wprowadzenie zmian, które umożliwią wykorzystanie pojawiających się szans i odpowiednio wczesne reagowanie na zagrożenia. Z pomocą przychodzi koncepcja lean.

CIRZ_222_14.jpg

Proces wdrożenia pracownika controllingu jako podstawa sprawnego działania tego systemu w organizacji

Bardzo ważnym aspektem przyjmowania nowego pracownika jest dokładne wdrożenie go w zakres obowiązków oraz przedstawienie mu zasad i sposobu funkcjonowania jednostki. Ma to szczególne znaczenie w przypadku działu controllingu. Controller powinien znać całą organizację oraz wszystkie zachodzące w niej procesy. Pozwoli to na szybsze odnalezienie się w nowym miejscu pracy. Niesie to również korzyści dla firmy, np. szybsze usamodzielnienie się nowego członka organizacji. Celem materiału jest przedstawienie przykładowego planu wdrożenia nowo zatrudnionego pracownika działu controllingu w firmie usługowej.

CIRZ_222_21.jpg

Wdrażanie controllingu w przedsiębiorstwie – za i przeciw

Coraz częściej spotykamy się z pojęciem controllingu oraz informacji zarządczej. Firmy dążą bowiem do stworzenia wewnętrznego systemu raportowania, który pomoże im w realizacji głównego celu, do którego zostały powołane, czyli maksymalizacji zysków przy minimalizacji nakładów. Współczesny controlling dysponuje szerokim wachlarzem narzędzi wspomagających zarządzanie, dlatego tak ważne jest wdrożenie systemu controllingu w przedsiębiorstwach prosperujących na obecnych konkurencyjnych rynkach. Przed podjęciem decyzji warto jednak przyjrzeć się danej organizacji oraz przeanalizować wszystkie argumenty za i przeciw, ponieważ nie w każdej organizacji wdrożenie controllingu przyniesie oczekiwane korzyści.

CIRZ_222_24.jpg

Jak wycenić wartość relacji firmy produkcyjnej z dostawcami

Bez wątpienia współpraca z zaufanymi partnerami biznesowymi niesie ze sobą korzyści, stąd tak istotne jest właściwe określenie wartości dla przedsiębiorstwa wynikającej z posiadania stałych dostawców. Problemem jednak jest ujęcie tych korzyści w konkretne wartości liczbowe. W pierwszej części artykułu zostały zidentyfikowane zarówno koszty ponoszone przez przedsiębiorstwa w związku z pozyskaniem dostawców, jak i koszty dodatkowe (w tym koszty utraconych korzyści) początkowej fazy współpracy z nowym partnerem biznesowym. W tej drugiej grupie znajdują się koszty będące konsekwencją zwiększonego ryzyka przedsiębiorstwa. W dalszej części artykułu dokonano kalkulacji kosztów pozyskania dostawców na przykładzie firmy produkcyjnej.

CIRZ_222_28.jpg

Zmiany w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych w 2018 roku

Początek 2018 r. to czas wielkich zmian w prawie pracy. Nowelizacja dotyczy głównie nowych zasad opłacania i rozliczania składek oraz nowych zasad zatrudniania cudzoziemców; zmianie uległa również wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, a także stawka godzinowa za umowę zlecenie. Poniżej przedstawię najbardziej kluczowe zmiany, które powinien znać każdy pracodawca.

CIRZ_222_34.jpg

Interpretacje PIBR, KNA oraz KNF dotyczące nowej ustawy o biegłych rewidentach - część 2

21 czerwca 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Ustawa wdraża do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniającej dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylającej dyrektywę Rady 84/253/EWG (z późn. zm.), a także rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego. Ustawa zawiera przepisy, które umożliwiają stosowanie rozporządzenia, a także stanowią wykonanie opcji – dla krajów członkowskich – które są w nim zawarte.

Archiwum

Polecamy