Aby prawidłowo zarządzać jednostką, należy mieć możliwie szybko zebrane informacje, zaprezentowane w najbardziej czytelny sposób. Najlepiej to zrobić za pomocą nowoczesnych metod zarządzania, wspieranych przez najnowsze technologie. Ponieważ w większości jesteśmy wzrokowcami, w pierwszej kolejności widzimy ilustracje, zdjęcia, grafiki czy wykresy. Jakie są najważniejsze zasady prezentowania informacji w takiej formie?
Wizualizacja informacji zarządczej – proste, a jednak nie do końca

Warto skoncentrować się na takich narzędziach, które umożliwiają przedstawienie informacji w najbardziej przyjaznej formie, czyli wizualizacji. Informacja przekazana w ten sposób jest znacznie szybciej przyswajana przez odbiorcę niż w formie opisowej.

Pozostając w obszarze raportowania, zwróćmy uwagę na wizualizację efektywną, która zawiera pięć punktów.

Oto wskazane elementy efektywnej wizualizacji:

  1. Określenie celu i kryteriów

    Na początku ważne jest postawienie sobie celu, ustalenie kryteriów i sprecyzowanie oczekiwań. Etap ten stanowi punkt wyjścia do dalszych prac nad każdym kolejnym poziomem.

  2. Zdefiniowanie wskaźników

    Wskaźniki powinny spełniać kryteria wiarygodności, aktualności, czytelności i przejrzystości.

    Jeżeli odniesiemy się do języka angielskiego, to powinny być konkretne (specific), mierzalne (measurable), osiągalne (achievable), realne (relevant) oraz określone w czasie (time-based).

  3. Projektowanie zorientowane na użytkownika

    Ten proces twórczy jest niezwykle ważny z perspektywy ostatecznego produktu. Zaletą projektowania zorientowanego na użytkownika końcowego jest dopasowanie finalnego produktu dokładnie do jego potrzeb. To użytkownik będzie korzystał z przygotowanego narzędzia i jeżeli ma to być wizualizacja przeznaczona dla kadry zarządczej, to na tym etapie powinno dojść do uzgodnień pomiędzy przygotowującym wizualizację a odbiorcą.

  4. Upraszczanie

    Minimalizm w postaci upraszczania wizualizacji jest pożądany już na etapie projektowania. Wykresy powinny zawierać tylko niezbędne elementy do odczytania i prawidłowego zinterpretowania wartości. Wszelkie ozdoby, elementy niewnoszące żadnej wartości powinny zostać usunięte, aby nie rozpraszać uwagi odbiorcy.

  5. Dobór form wizualizacyjnych

    Często wykorzystywane są formy takie same, jak w przypadku tradycyjnych raportów, czyli np. wykresy kołowe, liniowe, słupkowe itd. Podstawową różnicą jest stopień uproszczenia tych form. Dobór formy wizualizacyjnej powinien być odpowiedni do prezentowanych danych.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.