Aby prawidłowo zarządzać jednostką, należy mieć możliwie szybko zebrane informacje, zaprezentowane w najbardziej czytelny sposób. Najlepiej to zrobić za pomocą nowoczesnych metod zarządzania, wspieranych przez najnowsze technologie. Ponieważ w większości jesteśmy wzrokowcami, w pierwszej kolejności widzimy ilustracje, zdjęcia, grafiki czy wykresy. Jakie są najważniejsze zasady prezentowania informacji w takiej formie?
Wizualizacja informacji zarządczej – proste, a jednak nie do końca

Warto skoncentrować się na takich narzędziach, które umożliwiają przedstawienie informacji w najbardziej przyjaznej formie, czyli wizualizacji. Informacja przekazana w ten sposób jest znacznie szybciej przyswajana przez odbiorcę niż w formie opisowej.

Pozostając w obszarze raportowania, zwróćmy uwagę na wizualizację efektywną, która zawiera pięć punktów.

Oto wskazane elementy efektywnej wizualizacji:

  1. Określenie celu i kryteriów

    Na początku ważne jest postawienie sobie celu, ustalenie kryteriów i sprecyzowanie oczekiwań. Etap ten stanowi punkt wyjścia do dalszych prac nad każdym kolejnym poziomem.

  2. Zdefiniowanie wskaźników

    Wskaźniki powinny spełniać kryteria wiarygodności, aktualności, czytelności i przejrzystości.

    Jeżeli odniesiemy się do języka angielskiego, to powinny być konkretne (specific), mierzalne (measurable), osiągalne (achievable), realne (relevant) oraz określone w czasie (time-based).

  3. Projektowanie zorientowane na użytkownika

    Ten proces twórczy jest niezwykle ważny z perspektywy ostatecznego produktu. Zaletą projektowania zorientowanego na użytkownika końcowego jest dopasowanie finalnego produktu dokładnie do jego potrzeb. To użytkownik będzie korzystał z przygotowanego narzędzia i jeżeli ma to być wizualizacja przeznaczona dla kadry zarządczej, to na tym etapie powinno dojść do uzgodnień pomiędzy przygotowującym wizualizację a odbiorcą.

  4. Upraszczanie

    Minimalizm w postaci upraszczania wizualizacji jest pożądany już na etapie projektowania. Wykresy powinny zawierać tylko niezbędne elementy do odczytania i prawidłowego zinterpretowania wartości. Wszelkie ozdoby, elementy niewnoszące żadnej wartości powinny zostać usunięte, aby nie rozpraszać uwagi odbiorcy.

  5. Dobór form wizualizacyjnych

    Często wykorzystywane są formy takie same, jak w przypadku tradycyjnych raportów, czyli np. wykresy kołowe, liniowe, słupkowe itd. Podstawową różnicą jest stopień uproszczenia tych form. Dobór formy wizualizacyjnej powinien być odpowiedni do prezentowanych danych.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Zdarzenia po dniu bilansowym po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego

Zdarzenia po dniu bilansowym po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe to kluczowy dokument przedstawiający kondycję finansową przedsiębiorstwa. Po jego zatwierdzeniu pojawia się potrzeba odpowiedniego przekazania informacji interesariuszom. Właściwa prezentacja i publikacja tych danych jest istotna zarówno dla przejrzystości działania firmy, jak i spełnienia obowiązków prawnych.

Czytaj więcej

Polska Strefa Inwestycji: Szansa na rozwój biznesu

Polska Strefa Inwestycji: Szansa na rozwój biznesu

Polska Strefa Inwestycji (PSI) to kluczowy element strategii wspierania przedsiębiorczości i rozwoju gospodarczego w Polsce, który zastąpił Specjalne Strefy Ekonomiczne (SSE). Główną różnicą pomiędzy tymi dwoma programami jest rozszerzenie przez PSI możliwości uzyskania ulgi na teren całego kraju, likwidując tym samym wcześniejsze ograniczenie terytorialne. Program umożliwia przedsiębiorcom realizującym nowe inwestycje skorzystanie ze zwolnienia w podatku dochodowym (PIT lub CIT) od dochodów osiągniętych z inwestycji nawet do 70% jej wartości.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.