Wdrożenie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych ma z założenia przeciwdziałać negatywnym zjawiskom, jakie mogą wystąpić w firmie. Szczególnego znaczenia nabiera w obliczu trwających prac nad wprowadzeniem nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. W krótkim czasie posiadanie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych będzie normą, której niespełnienie może mieć negatywne skutki dla prowadzonej działalności.

Prawidłowe funkcjonowanie każdej organizacji wymaga wdrożenia i respektowania odpowiednich procedur, reguł, dzięki którym możliwe będzie unikanie sytuacji niepożądanych, stanowiących realne zagrożenie dla działalności przedsiębiorstwa. Wśród tych procedur fundamentalną funkcję pełnią niewątpliwie te, ukierunkowane na zwalczanie zjawiska korupcji, która od lat utrzymuje się na niezmiennie wysokim poziomie1. Wdrożenie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych jest istotne z co najmniej kilku powodów. Po pierwsze, zabezpiecza przedsiębiorstwo przed niepożądanymi praktykami, które zdarzają się w każdego rodzaju firmie. Po drugie, pozwalają one ograniczyć ryzyka wizerunkowe związane z wykryciem i nagłośnieniem tego rodzaju przypadków. Po trzecie, minimalizują ewentualną odpowiedzialność z tytułu występowania tego rodzaju zdarzeń na terenie przedsiębiorstwa, z odpowiedzialnością karną włącznie. Już takie pobieżne wyliczenie korzyści wynikających z wprowadzenia stosownych procedur pokazuje, że warto przyjrzeć się tej kwestii zdecydowanie bliżej i poświęcić jej kilka chwil, co być może pozwoli uratować przedsiębiorstwo przed poważnymi konsekwencjami. Dodatkowo, cały czas trwają prace nad wprowadzeniem nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych, która położy jeszcze większy nacisk na analizowane zagadnienie. Wszystko to wchodzi w skład szeroko rozumianego compliance, które powoli będzie stawać się normą w polskim biznesie.

Wewnętrzne procedury antykorupcyjne, czyli w zasadzie co?

Analizując opisywany problem można zadać sobie pytanie: Ale o co właściwie chodzi? Bardzo często przedsiębiorcy na to zagadnienie reagują wręcz alergicznie, twierdząc, że jest to kolejne rozwiązanie, które pochłania czas i generuje koszty. Czy tak jest w istocie? Zdecydowanie nie, a koszty niewprowadzenia regulacji antykorupcyjnych są z pewnością o wiele dalej idące niż koszty ich wprowadzenia. Dodatkowo, jak wynika z doświadczenia, wprowadzenie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych usprawnia funkcjonowanie firmy. W celu wyjaśnienia mechanizmów z tym związanych należy zacząć od samego początku, tj. od audytu.

Wprowadzenie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych, jak wskazano we wstępie, ma w założeniu przeciwdziałać negatywnym zjawiskom, które mogą występować w firmie. Jednakże w pierwszej kolejności należy te zjawiska zdiagnozować. W zależności bowiem od specyfiki i rodzaju prowadzonej działalności, różnie kształtują się obszary, które potencjalnie generują największe ryzyko korupcyjne. Najlepszą metodą na poznanie najsłabszych punktów przedsiębiorstwa jest przeprowadzenie audytu. Można to zrobić własnymi siłami, ale zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest powierzenie tego zewnętrznym specjalistom, którzy będą w stanie „na chłodno” ocenić, jakie sektory są narażone na najbardziej korupcjogenne działania. Ten pierwszy etap powinien obejmować w zasadzie każdy aspekt działalności, począwszy od analizy umów pracowniczych, po weryfikację zewnętrznych kontrahentów czy podwykonawców. Efektem takiego audytu z reguły jest tzw. mapa ryzyk korupcyjnych przedsiębiorstwa oraz raport szczegółowo diagnozujący wykryte problemy i niebezpieczeństwa. Jak już wskazano, czynniki wpływające na zwiększenie ryzyka wystąpienia zjawisk korupcyjnych mogą być rozmaite, od braku monitoringu w magazynie, po źle ukształtowaną strukturę przedsiębiorstwa, np. brak bezpośredniego raportowania do zarządu nieprawidłowości organizacyjnych itp.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

4 kluczowe obszary planowania produkcji

CiRZ_250_78.jpg

Firma, która ma wysokie koszty produkcji, duże zapasy, ciągłe przezbrojenia, opóźnienia wysyłek, brak mocy produkcyjnych itd. często używa sformułowania: „mamy problem z planowaniem”. Planowanie produkcji to temat, który w każdej firmie jest „problematyczny”. Nie bez przyczyny jednak w artykule słowo „problematyczny” zostało użyte w cudzysłowie.

Czytaj więcej

Klient nie/rentowny. Jak badać rentowność klientów według kanałów sprzedaży?

CiRZ_250_29.jpg

Badanie rentowności klientów jest istotnym zagadnieniem w przedsiębiorstwach, w szczególności w sytuacji, w której danemu klientowi oferowane są preferencyjne ceny. Może się zdarzyć wówczas, że choć pozornie marża uzyskiwana we współpracy z danym klientem pozostaje na akceptowalnym poziomie, to po uwzględnieniu wszystkich kosztów związanych z obsługą danego klienta okaże się, że jest to klient nierentowny dla przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Cyberbezpieczeństwo i ochrona aktywów jednostki w czasach pandemii

CiRZ_250_22.jpg

Przed wystąpieniem pandemii koronawirusa najczarniejsze scenariusze dotyczące zagrożenia firm mówiły o wirusach komputerowych, które powodowały wyłączenia systemów i brak możliwości pracy, trwający od kilku godzin do maksymalnie kilku tygodni. Okazało się jednak, że nastąpiło zupełnie coś przeciwnego i wirus przenoszony przez ludzi spowodował ogrom zmian w sposobie pracy, a tym samym duże wyzwanie dla infrastruktury informatycznej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama