Controlling to coś więcej niż kontrola, to cały system zarządzania przedsiębiorstwem. Pierwszoplanową rolą controllingu w firmie jest wspieranie kierownictwa przy podejmowaniu decyzji. W obliczu rosnącej konkurencji, dla sprawnego kierowania przedsiębiorstwem, kadrze menedżerskiej potrzebne są narzędzia dostarczające informacji, które mają znaczenie dla przyszłego rozwoju przedsiębiorstwa. Myślenie w kategoriach przeszłości musi być coraz bardziej zastępowane myśleniem zorientowanym na przyszłość. Controlling jest właśnie systemem nastawionym na bliższą (controlling operacyjny) i dalszą (controlling strategiczny) perspektywę. Celem tego artykułu jest przedstawienie roli controllera w firmie.

Rola controllingu w firmie

W dużych firmach funkcjonują odrębne działy controllingowe, w mniejszych spółkach za controlling jest odpowiedzialna wyznaczona osoba na odrębnym stanowisku. W małych firmach często wprowadzenie samodzielnego stanowiska controllera z ekonomicznego punktu widzenia jest nieuzasadnione, dlatego obowiązki controllera przejmuje księgowa. W takim przypadku przedsiębiorca zleca opracowanie koniecznych informacji księgowej, zaś czynności controllera wykonuje osobiście. W średnich i dużych firmach często zatrudniani są specjaliści spoza przedsiębiorstwa, którzy zajmują się implementacją systemu controllingowego oraz szkoleniem kadry kierowniczej i pracowników, aż do momentu, kiedy pracownicy sami będą mogli przejąć zadania controllingowe.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Controlling inwestycji w warunkach wysokiej inflacji i ryzyka cz. 1

Controlling inwestycji w warunkach wysokiej inflacji i ryzyka cz. 1

Rozwój współczesnego przedsiębiorstwa bez aktywnych procesów inwestycyjnych nie byłby w zasadzie możliwy, by utrzymać konkurencyjność na rynku. Wielofazowość procesu przygotowawczego oraz sama realizacja projektu inwestycyjnego obarczona jest jednak wysokim poziomem ryzyka z powodu nieustannych zmian w otoczeniu gospodarczym. Podstawą każdej decyzji inwestycyjnej jest prognoza przyszłych warunków działania, obciążona niepewnością.

Czytaj więcej

Wycena przedsiębiorstwa metodą zdyskontowanych dywidend ‑ teoria i praktyka

Wycena przedsiębiorstwa metodą zdyskontowanych dywidend - teoria i praktyka

Wycena akcji to jedno z najtrudniejszych, najbardziej skomplikowanych zadań, dodatkowo obciążone dużym stopniem niepewności co do uzyskanych wyników. Istnieje kilka popularnych metod wyceny przedsiębiorstwa, a jedną z nich jest metoda zdyskontowanych dywidend stosowana powszechnie przez banki inwestycyjne, domy maklerskie oraz niezależnych analityków finansowych. Metoda ta stanowi dla analityków dobry wstęp (zwłaszcza we wczesnej fazie rozwoju przedsiębiorstwa) do wyceny kapitału własnego oraz szacowania wartości akcji spółki ze względu na swoją prostotę, spójność oraz metodologiczną poprawność, czego nie można powiedzieć o niektórych metodach wyceny.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.