Kaizen costing to nowoczesna metoda rachunkowości zarządczej, która dzięki rosnącej świadomości przedsiębiorców jest obecnie coraz częściej wykorzystywana w dążeniu do poprawy wyników finansowych przez firmy produkcyjne. Opiera się na systematycznym i nieprzerwanym doskonaleniu kosztów wszystkich procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.

Rachunek kosztów ciągłego doskonalenia. Wprowadzenie teoretyczne

Przedsiębiorstwa potrzebują wypracować nowe, praktyczne koncepcje zarządzania kosztami, aby osiągnąć złożone cele. Stale rosnące wymagania globalnej gospodarki wymagają od współczesnych firm stymulowania kreatywnego myślenia i innowacyjnego podejścia do zarządzania. Dla osiągnięcia mierzalnego sukcesu finansowego przedsiębiorstwa konieczne są więc skuteczne i efektywne narzędzia zarządzania kosztami, ukierunkowane na redukcję kosztów. Metoda rachunku kosztów ciągłego doskonalenia (dalej: kaizen costing) powinna być postrzegana jako metoda rachunkowości zarządczej, która wspiera poprawę wyników ekonomicznych przedsiębiorstw.

Metoda rachunku kosztów ciągłego doskonalenia wspiera świadome definiowanie celów związanych ze stopniową redukcją kosztów dla każdego działu, produktu i procesu. Odbywa się to poprzez powolną i systematyczną optymalizację i udoskonalanie procesów i metod pracy pracowników. Rosnąca świadomość przedsiębiorców pozwala czerpać korzyści z systematycznego i ciągłego doskonalenia wszystkich procesów w przedsiębiorstwie. Wymaga to ciągłego pomiaru kosztów związanych z działaniami organizacji oraz konsekwentnych dążeń do tworzenia i wdrażania ulepszeń prowadzących do systematycznej optymalizacji kosztów. Kaizen costing, odpowiadając na te oczekiwania, tworzy system skoncentrowany na pomiarze wyników wdrożonych usprawnień.

Celem serii artykułów jest analiza wstępnego etapu zastosowania technik kalkulacji kosztów kaizen w firmie produkcyjnej oraz ocena wyników wdrożenia kalkulacji kosztów kaizen. Głównym dążeniem autorów jest przedstawienie korzyści wynikających z zastosowania kaizen costing jako koncepcji o niskim koszcie systematycznej redukcji niepotrzebnych kosztów w firmie. W kolejnych artykułach, aby osiągnąć te cele, autorzy przedstawią przykłady analizy kaizenów w przedsiębiorstwie i sposób rozliczenia ich wyników ekonomicznych.

Źródła koncepcji i obszary zastosowania rachunku kosztów ciągłego doskonalenia

Współczesne przedsiębiorstwa są nieustannie stymulowane do kreatywnego myślenia i innowacyjnego podejścia do zarządzania przez stale rosnące wymagania globalnej gospodarki. Do osiągania coraz bardziej złożonych celów konieczne są nowe, praktyczne koncepcje. W ten obraz wpisuje się potrzeba efektywnego zarządzania kosztami, w taki sposób, aby dzięki zastosowanym metodom i narzędziom, uzyskać mierzalne finansowe sukcesy przedsiębiorstwa. W wymagających współcześnie warunkach rynkowych, firmy poszukują możliwości ograniczenia kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.