Inwestycje wiążą się z inwestowaniem – lokatą kapitału, pieniądzem, ryzykiem. Na co dzień ludzie ryzykują inwestując wolne środki finansowe. Na inwestycje można spojrzeć zawodowo lub prywatnie. Możemy być ekologiczni, inwestując w zielone inwestycje. Możemy wcale nie inwestować – w nic. Ale wówczas przedsiębiorstwo, jednostka, człowiek musi mieć świadomość pozostawania „w dali” za swoimi konkurentami. Kto nie ryzykuje, kto nie inwestuje – chociażby w siebie – ten przegapia okazje, które mogą się już nigdy nie powtórzyć.

Proces inwestycyjny i ocena opłacalności inwestycji w praktyce

Inwestycje są to celowo wydatkowane środki przedsiębiorstwa, skierowane na powiększenie jego dochodów w przyszłości. Inwestowanie to kluczowy czynnik wzrostu i rozwoju gospodarczego. Inwestowanie to proces, w którym następuje przekształcenie środków pieniężnych w inne dobra. To tworzenie nowej wartości. W wyniku inwestowania tworzony lub powiększany jest majątek:

  1. rzeczowy,
  2. finansowy,
  3. wartości niematerialne firmy.

Celem działalności inwestycyjnej jest więc szukanie sposobów powiększenia kapitału, ale również prowadzenie rentownej działalności gospodarczej. Podstawowy podział inwestycji zaprezentowano na rysunku 1.

Szczegółową charakterystykę wybranych inwestycji przedstawiono w tabeli 1.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Split payment w praktyce

Split payment w praktyce

Mechanizm podzielonej płatności (MPP), czyli split payment, jest obowiązkowy w Polsce dla transakcji przekraczających 15 000 zł brutto i dotyczących towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Obowiązek ten został wprowadzony 1 listopada 2019 r. i dotyczy wyłącznie transakcji między podmiotami VAT w Polsce.

Czytaj więcej

Blaski i cienie migracji danych

Blaski i cienie migracji danych

Istnieje wiele powodów, dla których organizacja podejmują się projektu „migracja danych”. Można np. przenosić dane do zewnętrznego dostawcy usług w chmurze, wycofywać starsze systemy z powodu zaprzestania wsparcia ze strony dostawcy systemu lub przechodzić na rozwiązanie, które daje większe możliwości na konsolidowanie danych, procesów i kultury organizacyjnej (tzw. DNA) za pomocą migracji danych do wspólnych systemów. Bez względu na powód ważny jest cel oraz narzędzia, jakie powinny być wykorzystane do osiągnięcia tego celu. I nie chodzi tu o jedynie o sprzęt, ale przede wszystkim o odpowiednie przygotowanie do tematu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.