W pierwszej części artykułu, opublikowanej w numerze 09/2020, pokazane zostało, że sama wycena wartości przedsiębiorstwa jest ważna, ale nie pozwala na ocenę poszczególnych obszarów i osób za nie odpowiedzialnych. Jak więc rozliczać i motywować z poziomu właściciela?

Algorytm wzrostu wartości przedsiębiorstwa łączy 6 czynników odpowiedzialnych za wartość biznesu:

( 1 ) stopa wzrostu sprzedaży z wykorzystaniem wewnętrznych źródeł finansowania (SGR),

( 2 ) marża zysku z działalności operacyjnej, powiększonego o amortyzację (marża EBITDA),

( 3 ) efektywna stopa opodatkowania podatkiem dochodowym (ETR),

( 4 ) inwestycje w kapitał obrotowy netto (NWC),

( 5 ) inwestycje w aktywa trwałe (NPV),

( 6 ) średnioważony koszt kapitału finansującego przedsiębiorstwo (WACC).

Wzrost powstaje z nadwyżki pomiędzy zyskiem osiągniętym a zyskiem oczekiwanym przez inwestorów kapitału, co można również określić nadwyżką zwrotu z inwestowanego kapitału ponad koszt pozyskania kapitału. Na przykładzie danych spółki PKN Orlen za okres 2009-2019 poniżej przedstawiony jest model analizy działań zarządu wpływających na wartość przedsiębiorstwa i docelowo zwrot z inwestycji właścicieli.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

HR i controlling – odwieczni wrogowie czy dwie strony tego samego medalu?

CiRZ_9_21.jpg

Co nowego o zarządzaniu przez dane „haerowiec” może powiedzieć „finansiście”? Bo przecież o danych i o liczbach w organizacji nikt nie wie więcej niż właśnie controlling finansowy. Dlaczego w HR 1 plus 3 daje czasem 5? Nie, nie dlatego, że HRowiec nie rozumie zasad matematyki, ale dlatego, że uwzględnia jej niestandardowe działania. I dlatego, że w HR liczby przyjmują mniej oczywisty wymiar głównie dlatego, że ludzi czasem trzeba policzyć inaczej niż według głów lub etatów.

Czytaj więcej

Controlling wartości przedsiębiorstwa ‑ perspektywa włascicieli Cz. 1

CiRZ_9_6.jpg

Opracowanie i realizacja strategii zapewniającej wzrost wartości przedsiębiorstwa jest coraz częściej jednym z głównych zadań zarządów firm. Właściciele oczekują, że wszystkie działania zarządu będą podporządkowane maksymalizacji wartości przedsiębiorstwa, jako inwestycji właścicieli i będą pozwalały właścicielom uzyskiwać szybki i oczekiwany zwrot z zainwestowanego kapitału. Mimo powszechnej akceptacji takiego zadania zarządu, wciąż brakuje jednoznacznych wytycznych, jakie działania i w jaki sposób ma konkretnie realizować zarząd, by rosła wartość przedsiębiorstwa i docelowo zwrot z inwestycji właścicieli.

Czytaj więcej

4 kluczowe obszary planowania produkcji

CiRZ_250_78.jpg

Firma, która ma wysokie koszty produkcji, duże zapasy, ciągłe przezbrojenia, opóźnienia wysyłek, brak mocy produkcyjnych itd. często używa sformułowania: „mamy problem z planowaniem”. Planowanie produkcji to temat, który w każdej firmie jest „problematyczny”. Nie bez przyczyny jednak w artykule słowo „problematyczny” zostało użyte w cudzysłowie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama