Jak oceniać rentowność sprzedaży i prowadzonego biznesu? Jakie są najczęstsze błędy przy obliczaniu rentowności biznesu i działań handlowych? Czym różni się marża od narzutu i dlaczego nie należy ich zamiennie stosować?

Marża a narzut. Najważniejsze wskaźniki finansowe do wyznaczania rentowności

Wielu pracowników działów sprzedażowo-marketingowych, jak i przedsiębiorców, z którymi współpracuję podczas prowadzonych projektów doradczych, ma problem z interpretacją wskaźników finansowych pozwalających ocenić rentowność biznesu lub prowadzonych działań handlowych. W niniejszym artykule postaram się przybliżyć najistotniejsze wskaźniki finansowe z zakresu rentowności – mogą być one pomocne przy podejmowaniu decyzji biznesowych, jak i kalkulacji ofert.

Jednym z najpopularniejszych błędów z którymi się spotykam, pracując z reprezentantami działów sprzedaży i marketingu, jest mylenie pojęć marży i narzutu lub ich zamienne stosowanie. Tymczasem pojęcia te nie są bynajmniej tożsame. Wiedza na temat różnic i sposobów ich wyliczania pomoże nam nie tylko w konstruowaniu ofert promocyjnych, negocjacjach handlowych, ale może uchronić nas także przed błędną interpretacją rentowności składanej oferty albo negocjowanego kontraktu handlowego.

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jaki wpływ wywiera COVID‑19 na sprawozdanie finansowe za 2020 r.

Jaki wpływ wywiera COVID-19 na sprawozdanie finansowe za 2020 r.

Pandemia koronawirusa spowodowała, że sprawozdanie finansowe za 2020 r. będzie inne niż w poprzednich latach. Wiąże się to z pandemią COVID-19 i lockdownem, który dotknął większość firm w pierwszych miesiącach 2020 r. Co za tym idzie – sprawozdanie finansowe będzie musiało zawierać opis perspektywy na następne lata.

Czytaj więcej

Przychody na przełomie roku obrotowego

Przychody na przełomie roku obrotowego

Przychody ze sprzedaży należy przyporządkować w księgach rachunkowych do tego okresu, którego one dotyczą. Zgodnie z zasadą memoriału, określoną w ustawie o rachunkowości, w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama