To najstarsza i najprostsza metoda kalkulacji. Polega na podzieleniu ogólnych poniesionych kosztów przez ogólną liczbę jednostek kalkulacyjnych. Jak grupować koszty wytworzenia i ustalić koszt jednostkowy?

Kalkulacja podziałowa jako element rachunku kosztów

Kalkulacja podziałowa polega przede wszystkim na grupowaniu kosztów wytworzenia określonych produktów i ustaleniu kosztu jednostkowego. Polega to głównie na podzieleniu poniesionych kosztów przez ogólną liczbę jednostek kalkulacyjnych. Efektem jest przeciętny koszt poniesiony w danym okresie na jednostkę wytworzonej produkcji. Jest to najstarsza i zarazem najprostsza metoda kalkulacji. Kalkulacja podziałowa stosowana jest w przedsiębiorstwach wytwarzających jednorodny i nieskomplikowany produkt.

Obecnie wyróżniamy następujące metody kalkulacji podziałowej:

( A ) prosta,

( B ) ze współczynnikami,

( C ) fazowa (procesowa).

Kalkulacja podziałowa prosta

Kalkulacja podziałowa prosta stosowana jest w przypadku produkcji masowej jednego asortymentu wyrobów. Jednostkowy koszt wytworzenia ustala się dzieląc sumę kosztów przez ilość wyprodukowanych wyrobów.

Przykład 1

Stan kosztów przedsiębiorstwa produkcyjnego ALFA przy pełnym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych na koniec miesiąca jest następujący:

( 1 ) materiały bezpośrednie z narzutami 50.000

( 2 ) płace bezpośrednie i narzuty na płace 30.000

( 3 ) koszty wydziałowe 10.000

( 4 ) koszty ogólnego zarządu 5.000

razem 95.000

Przedsiębiorstwo wyprodukowało w ciągu miesiąca 1000 szt. wyrobów gotowych. Produkcja niezakończona nie występuje.

W podanym przykładzie jednostkowy koszt wytworzenia obliczono przez podzielenie każdej pozycji kalkulacyjnej kosztów przez ilość wyrobów, a następnie dodanych uzyskanych ilorazów.

Zdarza się często, iż na koniec okresu sprawozdawczego występuje produkcja niezakończona.

Aby ustalić jednostkowy koszt produktu w przypadku produkcji niezakończonej, należy taką produkcję przeliczyć na produkty gotowe, biorąc pod uwagę stopień przerobu produkcji niezakończonej, przy czym należy również uwzględnić sposób dostarczania materiałów potrzebnych do produkcji. Materiały mogą być bowiem dostarczane partiami lub wydawane w całości w chwili rozpoczęcia produkcji.

Natomiast produkcję niezakończoną przelicza się na umowną ilość produktów gotowych, czyli traktuje się ją jako pewien procent produkcji gotowej, wynikający z osiągniętego stopnia przerobu produkcji niezakończonej w stosunku do produkcji gotowej.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.