Czym jest wskaźnik CAC, czyli koszt pozyskania klienta? Jak obliczać CAC? Z jakim innym wskaźnikiem jest on bezpośrednio powiązany? Na te pytanie odpowiadamy w poniższym artykule.

Ile kosztuje twój klient? Wskaźnik CAC w praktyce

Wiele firm popełnia następujący błąd: prowadzi działania marketingowe i reklamowe, stale pozyskując klientów, ale finalnie nie generuje zysków albo wręcz ponosi straty. Jak to możliwe? Przyczyny mogą być różne, ale najczęściej spotykanym błędem jest nieumiejętne obliczanie kosztu pozyskania klienta lub wręcz zupełny brak prowadzenia takich obliczeń.

Problem dotyczy nie tylko mniej doświadczonych, lecz także dużych, działających od lat firm. W ich przypadku oczywiście nie chodzi o same straty, bo jeśli organizacja ponosiłaby straty przez długi czas, to w końcu musiałaby zawiesić działalność. Chodzi bardziej o to, że w przedsiębiorstwie źle oblicza się koszt pozyskania klienta, przez co dalsze plany rozwojowe są często pełne błędów i finalne wyniki zawsze okazują się nie takie, jak zakładano – pomimo że na papierze wszystko wyglądało dobrze, a zrealizowane prace również wskazywały na to, że uda się wypracować prognozowane przychody i zyski.

Jeśli wskaźnik CAC (ang. Customer Acquisition Cost – koszt pozyskania klienta) jest za wysoki, może sprawić, że firma zacznie przynosić straty, nawet jeśli stale będzie pozyskiwać nowych klientów. Co zatem zrobić, aby uniknąć problemów? Po pierwsze trzeba zrozumieć, czym jest CAC i bezpośrednio związany z nim współczynnik CLV (o nim nieco później), a po drugie – nauczyć się go poprawnie obliczać.

Dlaczego nie potrafimy obliczać CAC

Jeśli będziemy poprawnie obliczać CAC, zyskamy absolutnie niezbędną wiedzę biznesową: dowiemy się, ile w rzeczywistości wydajemy na pozyskanie klienta i ile pieniędzy zyskujemy, gdy już go pozyskamy. Znając CAC, będziemy wiedzieć, jak opłacalna jest dana strategia marketingowa lub reklamowa. Jeśli okaże się, że wyniki są pozytywne, będziemy mogli zwiększyć liczbę działań i pozyskiwać więcej klientów, a jeśli CAC okaże się za wysoki – będzie można wprowadzić odpowiednie zmiany i uniknąć dalszych strat finansowych.

W zależności od firmy i rodzaju prowadzonej działalności, przy obliczaniu CAC trzeba będzie wziąć pod uwagę różnego rodzaju wydatki. Z jednej strony wzór na obliczenie CAC jest dość prosty:

CAC = (Koszt sprzedaży + Koszt marketingu) / Liczba pozyskanych klientów

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Budżetowanie odgórne vs budżetowanie partycypacyjne

Budżetowanie odgórne vs budżetowanie partycypacyjne

Jakie są kryteria wyboru przez przedsiębiorstwo metody budżetowania? Jak uwzględnić w procesie planowania formalną strukturę organizacyjną? Kiedy zdecydować się na budżetowanie top-down, a kiedy na budżetowanie partycypacyjne?

Czytaj więcej

Audyt spółek notowanych na giełdzie

Audyt spółek notowanych na giełdzie

Podstawą poprawnego funkcjonowania rynku obrotu instrumentami finansowymi jest transparentność i równe traktowanie wszystkich jego uczestników. Informacje, które są udostępniane przez uczestników rynku publicznego stanowią bazę dla inwestorów, dokonujących oceny sytuacji finansowej danego przedsiębiorstwa oraz potencjalnych perspektyw rozwojowych. Jeżeli rynek jest przejrzysty i bezpieczny – to inwestorzy chętniej będą na nim zawierać transakcje. Dlatego tak ważne jest wypełnianie przez podmioty zobowiązane ciążących na nich obowiązków informacyjnych.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.