Istotnym kryterium oceny projektów inwestycyjnych są od wielu lat mierniki finansowe. Tworzą one podstawę do oceny, weryfikacji i selekcji projektów, głównie za pomocą wyliczonych wielkości finansowych – umożliwiają przedstawienie projektów w postaci rankingów. Ci, którzy mają pomysł na nowe produkty bądź usługi skupiają swoją uwagę przede wszystkim na danych finansowych. Przygotowują business case według ustrukturyzowanej metody, co pozwala wyliczyć wskaźniki finansowe, takie jak: NPV, IRR, PB itd. Na podstawie tak wyliczonych wartości wskaźników finansowych mogą przystąpić do dalszej analizy i oceny projektów. Najczęściej po tym etapie następuje pierwsza selekcja projektów o najwyższych parametrach finansowych – co nie zawsze oznacza, że są to projekty najistotniejsze dla firmy.

Obecnie skupianie uwagi przy analizie przedsięwzięć inwestycyjnych tylko na parametrach finansowych jest niewystarczające i coraz powszechniejsze jest przekonanie, że pomiar osiągnięć powinien obejmować także aspekty niefinansowe i jakościowe, takie jak: zadowolenie klientów, lojalność, użyteczność, funkcjonalność, intuicyjność, elastyczność działania, innowacyjność. Niezbędne jest także skupienie uwagi na pomiarze przedsięwzięć w ujęciu pełnym/całościowym dla organizacji, czyli w perspektywach zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej.

Podstawowe zasady

W przypadku projektów informatycznych powinniśmy również brać pod uwagę różne czynniki i parametry analizy. Rozpocząć należy od celu, założeń biznesowych i ogólnych harmonogramów, następnie dokonuje się szacowania potencjalnych korzyści z wdrożenia rozwiązania (dodatkowe przychody bądź redukcja kosztów, utrzymanie marży itd.). W kolejnym kroku pozyskujemy dane o kosztach, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych oraz inne niezbędne dane do przygotowania oceny finansowej projektu informatycznego. Oczywiście jest to wstęp prezentujący podstawowe mechanizmy, który należy dostosować do własnych potrzeb, w zależności od dojrzałości danej organizacji.

Obecnie rozwiązania informatyczne wkraczają praktycznie we wszystkie procesy w firmach. Jest to efekt wykorzystania coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, przyspieszenia realizacji procesów, optymalizacji wykorzystania zasobów ludzkich oraz poprawy konkurencyjności firmy. Brak nowoczesnych rozwiązań informatycznych wiąże się najczęściej z obsługą procesów manualnie przez personel spółki, co w obecnych realiach biznesowych generuje większe koszty (presja waloryzacji wynagrodzeń), a w konsekwencji wydłuża się sama obsługa procesu.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Rachunek kosztów ciągłego doskonalenia. Wprowadzenie teoretyczne

CiRZ_5-6_64.jpg

Kaizen costing to nowoczesna metoda rachunkowości zarządczej, która dzięki rosnącej świadomości przedsiębiorców jest obecnie coraz częściej wykorzystywana w dążeniu do poprawy wyników finansowych przez firmy produkcyjne. Opiera się na systematycznym i nieprzerwanym doskonaleniu kosztów wszystkich procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.

Czytaj więcej

Czy już warto wdrażać controlling w chmurze?

CiRZ_5-6_54.jpg

Czy rozwiązania chmurowe wspierające controlling dojrzały na tyle, że można je stawiać na jednym poziomie z rozwiązaniami on-premises? W jakich przypadkach warto brać je pod uwagę, a kiedy zdecydowanie kierunkować się na rozwiązania tradycyjne? Jak można wykorzystać podejście hybrydowe tak, aby czerpać korzyści oferowanych przez oba rodzaje rozwiązań? Na te oraz inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Czytaj więcej

Produktywność magazynu – przykład e‑commerce

CiRZ_04_14.jpg

Aby skutecznie konkurować na rynku i przede wszystkim dostarczać klientom produkty na czas, na miejsce i w odpowiedniej ilości, firmy muszą efektywnie zarządzać logistyką. Jest to bowiem, z punktu widzenia ostatecznego klienta – niezauważalny, ale dla firm – często kluczowy element, umożliwiający ich rozwój i skuteczną ekspansję na rynku.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama