Jednostka dominująca sporządza sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej obejmujące jej dane i jednostek od niej zależnych wszystkich szczebli, bez względu na ich siedzibę. Dane są zestawione w taki sposób, jakby grupa kapitałowa stanowiła jedną jednostkę, sprawozdaniem tym obejmuje się również dane pozostałych jednostek podporządkowanych. Dzięki temu analitycy, inwestorzy i inne osoby zainteresowane sytuacją finansową spółki, oprócz jednostkowego sprawozdania spółki, otrzymują dodatkowe informacje dotyczące całej grupy kapitałowej. Pojawia się więc problem dotyczący analizy tego sprawozdania.

Analiza finansowa skonsolidowanego sprawozdania finansowego

W pierwszej kolejności należy wskazać najważniejsze elementy sprawozdania skonsolidowanego i wyjaśnić jego ideę. Jeżeli będziemy rozumieli, jakie dane w sprawozdaniu się znajdują i jakie zostały wyeliminowane, wówczas będziemy mogli zastosować metody wykorzystywane przy sprawozdaniach jednostkowych. Każdy wskaźnik można bowiem wyliczyć, dzieląc jedną wartość przez drugą, ale ważniejsze od wyliczenia jest zrozumienie, jakich informacji on dostarcza.

Sprawozdanie jednostkowe i skonsolidowane

Spółka dominująca przygotowuje zatem dwa sprawozdania – jednostkowe i skonsolidowane. W analizie sprawozdania finansowego ważne jest porównywanie wielkości prezentowanych w obu sprawozdaniach, bowiem to pokazuje nam, jaką funkcję pełni spółka dominująca i jaki podział wyników jest preferowany w danej grupie kapitałowej. W niektórych przypadkach sprawozdanie skonsolidowane dostarczy nam więcej informacji niż sprawozdanie jednostkowe.

Przykład

Ocena efektywności organizacji

W sytuacji kiedy spółka dominująca pełni jedynie funkcje zarządzające, a działalność operacyjna prowadzona jest przez spółki zależne, efekty działania spółek zależnych w sprawozdaniu jednostkowym będą widoczne jedynie w postaci dywidendy od spółek zależnych, a efektywność ich działania, odczuwalną dla spółki dominującej, możemy jedynie analizować w sposób uproszczony – poprzez odniesienie wartości otrzymanych dywidend do wkładów w postaci wartości udziałów. Natomiast analiza sprawozdania skonsolidowanego pozwoli na ocenę efektywności całej organizacji.

Struktura sprawozdania skonsolidowanego

Sprawozdanie skonsolidowane składa się z następujących części:

  • skonsolidowanego bilansu,
  • skonsolidowanego rachunku zysków i strat,
  • skonsolidowanego rachunku przepływów pieniężnych,
  • zestawienia zmian w skonsolidowanym kapitale,
  • informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do skonsolidowanego sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.

Sprawozdanie skonsolidowane to sprawozdanie sporządzone w taki sposób, jakby wszystkie spółki wchodzące w skład grupy kapitałowej tworzyły jeden organizm. Pokazuje zatem, jak działa grupa kapitałowa jako całość, niezależnie od struktury prawnej czy kapitałowej. W sprawozdaniu skonsolidowanym nie interesuje nas polityka dotycząca transakcji wewnątrz grupy, choć pewne informacje na ten temat możemy wyczytać z porównania sprawozdania jednostkowego i skonsolidowanego. Tworząc sprawozdanie skonsolidowane, należy zsumować majątek spółek wchodzących w skład grupy i ich wyniki, a następnie wyeliminować wszelkie transakcje i rozliczenia dokonywane między spółkami. Na tym w dużym uproszczeniu polega konsolidacja sprawozdań. Oczywiście w praktyce nie jest to takie proste. Warto więc zwrócić uwagę na podstawowe rodzaje wyłączeń konsolidacyjnych, które należy przeanalizować, żeby zrozumieć skonsolidowane sprawozdanie.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.