Jednostka dominująca sporządza sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej obejmujące jej dane i jednostek od niej zależnych wszystkich szczebli, bez względu na ich siedzibę. Dane są zestawione w taki sposób, jakby grupa kapitałowa stanowiła jedną jednostkę, sprawozdaniem tym obejmuje się również dane pozostałych jednostek podporządkowanych. Dzięki temu analitycy, inwestorzy i inne osoby zainteresowane sytuacją finansową spółki, oprócz jednostkowego sprawozdania spółki, otrzymują dodatkowe informacje dotyczące całej grupy kapitałowej. Pojawia się więc problem dotyczący analizy tego sprawozdania.

Analiza finansowa skonsolidowanego sprawozdania finansowego

W pierwszej kolejności należy wskazać najważniejsze elementy sprawozdania skonsolidowanego i wyjaśnić jego ideę. Jeżeli będziemy rozumieli, jakie dane w sprawozdaniu się znajdują i jakie zostały wyeliminowane, wówczas będziemy mogli zastosować metody wykorzystywane przy sprawozdaniach jednostkowych. Każdy wskaźnik można bowiem wyliczyć, dzieląc jedną wartość przez drugą, ale ważniejsze od wyliczenia jest zrozumienie, jakich informacji on dostarcza.

Sprawozdanie jednostkowe i skonsolidowane

Spółka dominująca przygotowuje zatem dwa sprawozdania – jednostkowe i skonsolidowane. W analizie sprawozdania finansowego ważne jest porównywanie wielkości prezentowanych w obu sprawozdaniach, bowiem to pokazuje nam, jaką funkcję pełni spółka dominująca i jaki podział wyników jest preferowany w danej grupie kapitałowej. W niektórych przypadkach sprawozdanie skonsolidowane dostarczy nam więcej informacji niż sprawozdanie jednostkowe.

Przykład

Ocena efektywności organizacji

W sytuacji kiedy spółka dominująca pełni jedynie funkcje zarządzające, a działalność operacyjna prowadzona jest przez spółki zależne, efekty działania spółek zależnych w sprawozdaniu jednostkowym będą widoczne jedynie w postaci dywidendy od spółek zależnych, a efektywność ich działania, odczuwalną dla spółki dominującej, możemy jedynie analizować w sposób uproszczony – poprzez odniesienie wartości otrzymanych dywidend do wkładów w postaci wartości udziałów. Natomiast analiza sprawozdania skonsolidowanego pozwoli na ocenę efektywności całej organizacji.

Struktura sprawozdania skonsolidowanego

Sprawozdanie skonsolidowane składa się z następujących części:

  • skonsolidowanego bilansu,
  • skonsolidowanego rachunku zysków i strat,
  • skonsolidowanego rachunku przepływów pieniężnych,
  • zestawienia zmian w skonsolidowanym kapitale,
  • informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do skonsolidowanego sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.

Sprawozdanie skonsolidowane to sprawozdanie sporządzone w taki sposób, jakby wszystkie spółki wchodzące w skład grupy kapitałowej tworzyły jeden organizm. Pokazuje zatem, jak działa grupa kapitałowa jako całość, niezależnie od struktury prawnej czy kapitałowej. W sprawozdaniu skonsolidowanym nie interesuje nas polityka dotycząca transakcji wewnątrz grupy, choć pewne informacje na ten temat możemy wyczytać z porównania sprawozdania jednostkowego i skonsolidowanego. Tworząc sprawozdanie skonsolidowane, należy zsumować majątek spółek wchodzących w skład grupy i ich wyniki, a następnie wyeliminować wszelkie transakcje i rozliczenia dokonywane między spółkami. Na tym w dużym uproszczeniu polega konsolidacja sprawozdań. Oczywiście w praktyce nie jest to takie proste. Warto więc zwrócić uwagę na podstawowe rodzaje wyłączeń konsolidacyjnych, które należy przeanalizować, żeby zrozumieć skonsolidowane sprawozdanie.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Zdarzenia po dniu bilansowym po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego

Zdarzenia po dniu bilansowym po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe to kluczowy dokument przedstawiający kondycję finansową przedsiębiorstwa. Po jego zatwierdzeniu pojawia się potrzeba odpowiedniego przekazania informacji interesariuszom. Właściwa prezentacja i publikacja tych danych jest istotna zarówno dla przejrzystości działania firmy, jak i spełnienia obowiązków prawnych.

Czytaj więcej

Polska Strefa Inwestycji: Szansa na rozwój biznesu

Polska Strefa Inwestycji: Szansa na rozwój biznesu

Polska Strefa Inwestycji (PSI) to kluczowy element strategii wspierania przedsiębiorczości i rozwoju gospodarczego w Polsce, który zastąpił Specjalne Strefy Ekonomiczne (SSE). Główną różnicą pomiędzy tymi dwoma programami jest rozszerzenie przez PSI możliwości uzyskania ulgi na teren całego kraju, likwidując tym samym wcześniejsze ograniczenie terytorialne. Program umożliwia przedsiębiorcom realizującym nowe inwestycje skorzystanie ze zwolnienia w podatku dochodowym (PIT lub CIT) od dochodów osiągniętych z inwestycji nawet do 70% jej wartości.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.