Przyjazna interpretacja przepisów, domniemanie niewinności przedsiębiorcy, budowanie relacji opartych na zaufaniu i partnerstwie. Prezentacji „przełomowej” konstytucji biznesu wicepremiera Morawieckiego towarzyszyło wiele wzniosłych haseł, ale na ziemię szybko sprowadzają konkrety reformy podatkowej. Urzędy skarbowe w styczniu ruszają z kontrolami, jakich wcześniej nie mogły prowadzić. Kłopoty mogą mieć nawet uczciwi przedsiębiorcy.

Urzędy skarbowe mogą kontrolować całe łańcuchy transakcji. Dotychczas mogły sprawdzać tylko bezpośrednich kontrahentów danego przedsiębiorcy. Taki jest efekt nowelizacji ustawy o VAT, którą uchwalił sejm.

Oznacza to, że setki urzędów skarbowych w całej Polsce otrzymają uprawnienia do przeprowadzania głębokich kontroli krzyżowych, jakimi do tej pory dysponowało 16 urzędów kontroli skarbowej, czyli organów wyższego rzędu. Przypomnijmy, że UKS-y przestaną istnieć 1 marca wraz z powołaniem Krajowej Administracji Skarbowej.

Przepisy skrojone pod przestępców podatkowych

Dlaczego możliwość prowadzenia kontroli krzyżowych przez zwykłe urzędy skarbowe to potencjalne zagrożenie dla przeciętnego przedsiębiorcy? Obawy może budzić już samo rozszerzenie uprawnień urzędników, którzy mogą nie posiadać wystarczających kompetencji, ale problem jest głębszy.

Dzięki zmianie przepisów urząd skarbowy, w ramach jednego postępowania, będzie mógł skontrolować dowolną liczbę firm biorących na różnych etapach udział w obrocie konkretnym towarem. Nie będzie musiał – tak jak wcześniej – wszczynać osobnych postępowań lub kontroli, do których za każdym razem musiał przecież mieć wyraźne powody.

Nowe przepisy są skrojone pod przestępców gospodarczych, którzy organizują tak zwane karuzele podatkowe, czyli schematy wyłudzania VAT na wielką skalę. Wskazuje na to choćby możliwość wydłużenia przez urząd skarbowy terminu zwrotu VAT, która daje urzędnikom więcej czasu na prześledzenie całego łańcucha transakcji.

Problem z karuzelami polega jednak na tym, że oprócz organizatorów tego procederu i kontrolowanych przez nich spółek, w całej operacji najczęściej biorą udział – zupełnie nieświadomie – zwykłe, uczciwe firmy. Wystarczy, że kupią towar, od którego wcześniej nie zapłacono podatku i już mogą stać się „uczestnikiem karuzeli VAT”. A przedsiębiorcy mają bardzo ograniczone – w porównaniu z organami państwa – możliwości prześwietlenia swoich kontrahentów.

Urzędnicy pójdą po utracony podatek do uczciwych firm

Jak mówi cytowana przez „Dziennik Gazetę Prawną” Agnieszka Tałasiewicz, doradca podatkowy i partner w EY, zmiany mogą uderzyć w firmy, które nieświadomie kupiły towar od oszusta podatkowego i wystąpili o zwrot VAT-u. W takiej sytuacji nie tylko mogą nie otrzymać należnego zwrotu VAT-u, ale mogą zostać poddane drobiazgowej kontroli.

Z kolei Przemysław D. Antas, radca prawny i doradca podatkowy, ostrzega, że urzędnicy mogą ulec pokusie, żeby „badać łańcuch transakcji pod kątem tego, które z ogniw jest najbardziej wypłacalne”. – W praktyce oznacza to, że pójdą po utracony podatek do uczciwych firm – ostrzega.

Na szczęście urzędy skarbowe będą mogły żądać od poszczególnych uczestników danego łańcucha transakcji tylko tych dokumentów, które są związane z przedmiotem kontroli. Żądanie jakichkolwiek innych informacji będzie w tej sytuacji przekroczeniem uprawnień przez kontrolujących.

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Termin wdrożenia KSeF nie zostanie przesunięty

W odpowiedzi na interpelację poselską MF poinformowało, że projekt ustawy w zakresie KSeF zostanie skierowany pod obrady Rady Ministrów w II kwartale 2025 r. MF nie planuje kolejnego przesunięcia terminu wejścia w życie KSeF. Dla dużych firm będzie to 1 lutego 2026 r., a dla pozostałych 1 kwietnia 2026 r.

Czytaj więcej

Stawki VAT od 1 kwietnia 2025 r. – konsekwencje zmian

Stawki VAT od 1 kwietnia 2025 r. – konsekwencje zmian

Od 1 kwietnia 2025 r. uległy zmianie stawki VAT na wybrane produkty. W niektórych przypadkach zmieniona została tylko podstawa prawna stosowania obniżonej stawki. Dotyczy to m.in. takich produktów, jak nawozy, środki ochrony roślin, pasza dla zwierząt. W związku z tym z dniem 1 kwietnia 2025 r. zostały wygaszone również WIS-y dla tych produktów, mimo że zmieniła się tylko podstawa prawna stosowania stawki obniżonej. Posiadacze tych WIS-ów utracili ochronę.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.