Jeżeli nie zwiększymy liczby inwestycji w nowe technologie, nie usprawnimy administracji państwowej, nie będziemy tworzyć i promować własnych marek, grozi nam zjawisko zwane pułapką średniego wzrostu – poinformował portal Newseria.pl.

Pułapka średniego dochodu to zjawisko charakterystyczne dla państw rozwijających się. Polega na długotrwałej i znaczącej obniżce tempa wzrostu gospodarczego. Jest to pewnego rodzaju „przegrzanie” gospodarki, wynikające z tego, że dotychczasowe impulsy rozwoju przestały działać. Krytycznym momentem dla wielu krajów rozwijających się było przekroczenie poziomu dochodu w wysokości 16,7 tys. dolarów na mieszkańca. Polska przekroczyła go w 2010 roku. Po tym okresie zaobserwowano długotrwałe spowolnienie gospodarcze.

– Pułapka średniego dochodu jest nowym pojęciem – stwierdził w rozmowie z portalem Newseria.pl Łukasz Pokrywka, wiceprezes Instytutu Kościuszki. – Istnieje wśród ekonomistów spór co do tego, czy rzeczywiście takie pojęcie powinno być stosowane, a jeżeli tak, to czy Polska utknęła na średnim poziomie dochodu. Teoretycznie rzecz biorąc, poziom PKB per capita w Polsce plasuje się powyżej tego progu. W związku z tym można by było zadać pytanie, czy wszystko jest w porządku i czy Polska rozwija się odpowiednio w ostatnich latach.

Zdaniem Pokrywki, dane statystyczne pokazują, że Polska w ostatnich latach dokonała ogromnego skoku gospodarczego. Jeżeli jednak porówna się poziom życia w naszym kraju do krajów zachodnich, widać ogromny dystans, jaki dzieli nas od krajów wysoko rozwiniętych.

Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, PKB Polski w 2015 roku osiągnie 71 proc. średniej w Unii Europejskiej. Jak podkreśla jednak Pokrywka, pułapka średniego dochodu to kwestia nie tylko tempa rozwoju, lecz także jego motorów.

– Ważne jest to, czy wzrost gospodarczy jest generowany przez prostą imitację, przez podwykonawstwo dla zaawansowanych firm zagranicznych, czy może to polskie firmy kreują marki i produkty, które są znane, cenione i kupowane przez ludzi na całym świecie. Niestety, takich przykładów polskich marek znanych na świecie jest bardzo mało i można je pewnie policzyć na palcach jednej ręki lub dwóch – tłumaczy Łukasz Pokrywka.

Według Pokrywki, sposobem na uniknięcie ryzyka pułapki średniego dochodu jest zmiana polityki gospodarczej, zwiększenie wydatków na badania i rozwój oraz inwestycje w innowacyjne rozwiązania. Należy też usprawnić system podatkowy oraz wprowadzić przepisy przyjazne przedsiębiorcom.

Źródło: Newseria.pl

Zobacz również

MF przedstawiło projekt deregulacji ustawy o VAT

Przedsiębiorcy zyskają możliwość sprawdzenia statusu podatnika VAT do pięciu lat wstecz – zakłada projekt nowelizacji ustawy o VAT opublikowanej na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Przygotowany przez resort finansów projekt zawiera łącznie kilkadziesiąt zmian, w tym m. in. wprowadzenie instytucji składu VAT, rozszerzenie odpowiedzialności solidarnej nabywcy, doprecyzowanie zasad rozliczania VAT w systemie kaucyjnym.

Czytaj więcej

Księgowi w stanie głębokiej niepewności przed KSeF. Najbardziej obawiają się trzech rzeczy. Wyniki najnowszego badania „Księgowi i przedsiębiorstwa wobec KSeF”

Jakiej gotowości na KSeF spodziewamy się na trzy miesiące przed godziną zero? Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24 ściągają nas na ziemię. Prawie połowa księgowych (47,5%) nie potrafi jednoznacznie stwierdzić, czy jest przygotowana na nadchodzącą rewolucję, a niemal 1/3 mówi wprost, że nie jest. Co teraz budzi w branży największe obawy? Czy mimo wszystko są księgowi, którzy śpią spokojnie albo chociaż – spokojniej niż reszta?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.