Przez Internet możemy dziś założyć firmę, rozliczać co miesiąc podatki, składać zeznania roczne, załatwiać sprawy z ZUS-em czy urzędem miasta. Przedsiębiorca ma do dyspozycji dwa narzędzia, które umożliwiają zatwierdzanie dokumentów elektronicznych dostępnych na urzędowych stronach www, tj. podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem oraz Profil Zaufany. Które z nich jest korzystniejsze?

Od kilku lat Internet pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas na załatwianiu spraw administracyjnych (B2A) i unikać wizyt w urzędach. Aby jednak faktycznie móc kontaktować się z administracją, nie wychodząc z „domu”, i zatwierdzać w ten sposób e-dokumenty udostępniane w sieci przez urzędy, trzeba posiadać coś na kształt mobilnego podpisu, który pozwoli się pod nimi podpisać. Istnieją dwa sposoby – posiadanie podpisu elektronicznego z kwalifikowanym certyfikatem, za który trzeba zapłacić, lub jego bezpłatnej alternatywy, tj. Profilu Zaufanego na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Niestety, już przy zakładaniu samego Profilu Zaufanego przegrywa on z elektronicznym podpisem z kwalifikowanym certyfikatem. Aby rzeczywiście załatwić całą sprawę z zakładaniem Profilu przez Internet, wymagany jest podpis weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem. Ci, którzy nie mają podpisu, muszą stawić się z dowodem osobistym w najbliższym – z reguły dowolnym – tzw. punkcie potwierdzającym.

Profilem Zaufanym nie można obecnie podpisywać dokumentów wysyłanych do Krajowego Rejestru Sądowego oraz deklaracji podatkowych przesyłanych do systemu e-Deklaracje. Może on również nie wystarczyć np. przy większej liczbie dokumentów składanych za pośrednictwem „Płatnika”.

Profil Zaufany jest darmowym odpowiednikiem płatnego podpisu elektronicznego z kwalifikowanym certyfikatem, jednak nie zawsze gwarantuje załatwienie całej sprawy przez Internet oraz nie można go wykorzystywać w internetowym kontakcie z kontrahentem czy do zawierania umów cywilnoprawnych. Może zatem wystarczyć przedsiębiorcy, którego obowiązki ograniczają się do kilku comiesięcznych deklaracji podatkowych i ZUS-owskich. Z kolei podpis zakupiony u jednego z centrów certyfikacyjnych przyda się przy prowadzeniu większego biznesu, z większą liczbą kontrahentów rozproszonych po całej Polsce. Zakup podpisu zalecany jest także na ZUS-owskiej platformie PUE w celu efektywnej obsługi większej liczby dokumentów przez program „Płatnik”. Płatny podpis może, oczywiście, kupić też i ten pierwszy przedsiębiorca, jeśli chce maksymalnie ograniczyć fizyczny kontakt z urzędami.

Źródło: inforfk.pl

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 12/2019

X Kongres Podatków i Rachunkowości KPMG

017a.jpg

Jubileuszowa X edycja Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG odbędzie się 16 stycznia 2020 roku w Warszawie. Jest to największe tego typu wydarzenie w Polsce, kierowane do prezesów, członków zarządów oraz przedstawicieli kadry zarządzającej odpowiedzialnej za obszary podatkowe i rachunkowe w przedsiębiorstwach.

Czytaj więcej

Quick fixes po 1 stycznia 2020 r. Szybkie korekty w systemie VAT

CiRZ_12_8.jpg

Od dnia 1 stycznia 2020 r. w Unii Europejskiej zaczynają obowiązywać tzw. quick fixes, czyli system „szybkich korekt” w systemie VAT, które mają stanowić odpowiedź na oszustwa VAT-owskie. To pierwszy etap uszczelnienia systemu podatku VAT zaplanowanego na 2022 r. Czego się spodziewać? Co zmiana oznacza dla podatników?

Czytaj więcej

Pracodawcy wpłacają na PFRON coraz więcej

CiRZ_12_5.jpg

Kwota odprowadzona przez pracodawców zobowiązanych do wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w marcu 2019 r. była wyższa o 106 mln zł w porównaniu z marcem 2016 r. W tym roku ponad 30 tysięcy pracodawców wpłaciło na PFRON 400 mln złotych. Warto wiedzieć, w jaki sposób powstaje ten koszt i od czego zależy jego wysokość. Dzięki temu przedsiębiorca może efektywnie nim zarządzać.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama