Pracownicy od ponad roku znajdują się pod olbrzymią presją skierowaną na wspieranie swoich przedsiębiorstw w przetrwaniu kryzysu. Nowych sojuszników znajdują w technologiach sztucznej inteligencji, które pomagają im lepiej zarządzać firmowymi finansami.

Globalne badanie wykazało, że wdrożenie sztucznej inteligencji całkowicie zmieni nowe pokolenie liderów finansowych

Aby przyjrzeć się wpływowi technologii na przyszłość branży finansowej, nawiązaliśmy współpracę z Farnoosh Torabi, która jest ekspertką w tej dziedzinie, i wspólnie przeprowadziliśmy badanie z udziałem ponad 9000 konsumentów i szefów firm z 14 krajów. Badanie wykazało, że młodsi pracownicy zmagają się z dużym stresem i niepokojem związanym z finansami i pandemią COVID-19. Przykładowo, 97% pracowników należących do pokolenia Z twierdzi, że zarządzanie finansami organizacji ich przeraża, a ponad połowa młodszych pracowników (52% przedstawicieli pokolenia Z i 53% milenialsów) cierpi na bezsenność i nawet nocami myśli o budżecie swoich firm.

Aby stawić czoła rosnącemu niepokojowi związanemu z finansami i presji na wyniki w pracy, pokolenie Z i milenialsi sięgają po technologie sztucznej inteligencji. Aż 91% pracowników zaliczanych do pokolenia Z twierdzi, że powierzyłoby AI zarządzanie finansami ich organizacji. Większość przedstawicieli pokolenia Z (79%) i milenialsów (83%) przyznała nawet, że miałaby większe zaufanie do sztucznej inteligencji niż do działu finansowego swojej firmy. W miarę jak sztuczna inteligencja i technologie autonomiczne coraz powszechniej uczestniczą w procesach biznesowych, umiejętności i kompetencje potrzebne do budowania kariery w finansach czeka nieuchronna zmiana. Oto, jak przyszli szefowie działów finansów mogą przygotować sobie grunt dla odniesienia sukcesu.

Koncentracja na nowych umiejętnościach

Sztuczna inteligencja przejmie zapewne większość ręcznych zadań w księgowości, dlatego rozwijanie umiejętności wyższego poziomu i zdobywanie w nich biegłości będzie niezbędne dla sukcesu nowego pokolenia szefów działów finansów. Specjaliści w dalszym ciągu będą musieli znakomicie znać się na podstawach finansów i księgowości, aby być w stanie nadzorować algorytmy i wychwytywać anomalie. Ich codzienna praca w mniejszym stopniu będzie jednak polegała na wykonywaniu obliczeń, a coraz częściej będzie obejmować interpretację danych, analizę biznesową i komunikację z kluczowymi interesariuszami. Umiejętności – takie, jak opracowywanie strategii biznesowej, kompetencje przywódcze, zarządzanie ryzykiem, prowadzenie negocjacji, komunikacja oparta na danych i marketing narracyjny pomogą uzupełnić możliwości AI w dziale finansów.

Inwestycja w nieprzerwaną edukację

Tempo zmian technologicznych będzie przyspieszać. Ewolucja działu finansów sprawi, że ukończenie studiów nie będzie zapewniać wiedzy wystarczającej na okres całej kariery zawodowej, a dzisiejsze podstawowe programy szkoleniowe – w których nierzadko od lat stosowany jest ten sam program nauczania – szybko staną się przestarzałe. Dlatego specjaliści ds. finansów będą musieli uzupełniać tradycyjne studia i wymagane doroczne szkolenia o dodatkowe certyfikaty i nowe umiejętności, aby dotrzymać kroku tempu rozwoju technologii i ich zawodu. Szkolenia w miejscu pracy prowadzone przez stowarzyszenia branżowe, dostawców technologii i integratorów systemów oraz kursy internetowe pomogą specjalistom ds. finansów pozostać na bieżąco. Nieprzerwane uczenie się i dobra orientacja na styku obszarów technologicznych i finansowych staną się ważnymi kryteriami przy zatrudnianiu nowego pokolenia liderów w dziedzinie finansów.

Nacisk na dodatkowe punkty widzenia

Intensywniejsze korzystanie ze sztucznej inteligencji w obszarze finansów stworzy szanse dla utalentowanych pracowników bez wykształcenia finansowego i przyniesie ze sobą nacisk na dodatkowe punkty widzenia. Podstaw finansów można się nauczyć, natomiast umiejętności wspomagające ciągłe uczenie się często są zdobywane poza formalnymi instytucjami, w ramach doświadczenia życiowego, i są znacznie trudniejsze do pozyskania. W miarę jak maszyny coraz częściej będą wykonywać większość codziennych zadań w dziale finansów, ich szefowie i zespoły rekrutacyjne powinny ukierunkować pracowników na dalszy sukces, stawiając na takie cechy, jak zaradność i charakter, umiejętność współpracy, elastyczność, kreatywność oraz ciekawość intelektualna i technologiczna w szerszej niż dotychczas puli kandydatów.

Wykorzystanie różnorodności

Połączenie nowych umiejętności, nieprzerwanej edukacji i nacisku na dodatkowe punkty widzenia stworzy też ścieżki kariery dla bardziej zróżnicowanego grona utalentowanych osób. Wiele grup etnicznych jest dziś reprezentowanych niedostatecznie i nie zawsze mają one jednakowy dostęp do tradycyjnych punktów rozpoczęcia kariery w finansach. Nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, dadzą pracownikom z różnych środowisk szansę na równoczesne zdobywanie nowych umiejętności, co pozwoli zróżnicowanym grupom wypracować sobie pozycję eksperta w nowej, fascynującej dziedzinie i na wczesnym etapie zapewnić sobie w niej ważną rolę. Warto dodać, że algorytmy sztucznej inteligencji działają trafnie tylko wtedy, gdy odzwierciedlają zróżnicowany zbiór danych, na którym mogą się uczyć. Priorytetowe podejście do różnorodności sprawi, że algorytmy AI będą prawidłowo trenowane pod kątem eliminowania stronniczości. Nadchodząca epoka sztucznej inteligencji przyniesie ze sobą demokratyzację kariery w finansach i położy bardzo potrzebny nacisk na różnorodność i integrację, co pozwoli działom finansów zwiększyć wydajność.

Firmy, które nie będą korzystać w finansach ze sztucznej inteligencji, przegapią nowe pokolenie utalentowanych pracowników

Pracownicy należący do pokolenia Z i milenialsów oczekują, że ich pracodawcy będą używać tych samych technologii, do których oni sami przyzwyczaili się w swoim życiu prywatnym. Będą więc preferować firmy, które w szerszym zakresie korzystają w finansach ze sztucznej inteligencji. Co więcej, milenialsi czterokrotnie częściej niż przedstawiciele pokolenia powojennego wyżu demograficznego chcą pracować w firmach wykorzystujących technologie AI w finansach. 95% pracowników zaliczających się do pokolenia Z uważa, że organizacje, które nie postawią na technologię, będą musiały zmierzyć się z ryzykiem, takim jak pozostanie w tyle za konkurencją (51%), błędne decyzje (45%) i bardziej zestresowany personel (41%). |

Więcej informacji na temat wyników badania „Money and Machines” i tego, jak firmy mogą przygotować się na pojawienie się nowego pokolenia utalentowanych pracowników działu finansów, można znaleźć w pełnej wersji raportu, który jest dostępny do pobrania pod adresem: https://www.oracle.com/erp/ai-financials/money-and-machines/

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Oracle

Zobacz również

Nowe obowiązki przedsiębiorców ‑ zapewnienie dostępu do niektórych produktów i usług

26 stycznia 2024 r. opublikowano projekt ustawy o zapewnianiu spełniania wymogów dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Nowa ustawa nałoży szereg nowych obowiązków na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż i świadczących usługi dla osób fizycznych. Obowiązki dotyczą zapewnienia dostępu do produktów i usług przedsiębiorcy osobom ze szczególnymi potrzebami.

Czytaj więcej

MF prowadzi dialog w sprawie potencjalnych zmian w przepisach prawa bilansowego

MF prowadzi dialog w sprawie potencjalnych zmian w przepisach prawa bilansowego

Ministerstwo Finansów powróciło do dialogu z przedsiębiorcami, biegłymi rewidentami i księgowymi w sprawie inicjatyw i planowanych zmian w sferze szeroko rozumianego prawa bilansowego.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.