Z praktyki handlowca

Tekst otwarty nr 11/2006

Jak planować sprzedaż usług finansowych? Wskazówek udzielają M. Sanderson, P. Doshi i Ch. Korwin-Szymanowska z firmy doradczej Booz-Allen-Hamilton.

www.boozallen.com

Pewien bank, uruchomiwszy promocję kredytów hipotecznych, uzyskał 2,5-krotny przyrost liczby zgłaszających się klientów. Dobra wiadomość! Niestety, nie. Dział obsługi klientów nie był przygotowany na taką ich liczbę, więc wielu chętnych zrezygnowało, a zyski przejęła konkurencja. Aby podobne problemy nie przytrafiły się instytucjom finansowym, muszą one znaleźć kompromis między liczbą usług, ich jakością i kosztami.

Istnieje już rozwiązanie tego problemu, sprawdzające się od lat w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Jest nim planowanie sprzedaży i produkcji (SOP), znane z systemów klasy MRP II.

Pierwszym krokiem jest uświadomienie sobie tego, co wie każdy handlowiec – klienci pragną mieć wybór, żądają jakości i błyskawicznej realizacji zamówień. Natomiast przedsiębiorstwa preferują niewielką różnorodność oferty i długoterminowe kontrakty. Aby zatem ze strategii „wszystko – wszystkim” nie wyszło „cokolwiek – komukolwiek” konieczne jest określenie docelowego poziomu usług, w szczególności czasu oczekiwania na obsługę i realizację zlecenia, oraz kosztów obsługi. Należy także doprecyzować mechanizmy prognozowania popytu, analizując wpływ działań promocyjnych i cen na wielkość sprzedaży. Warto również zbadać relację między jakością oferty a zyskami – okazuje się bowiem, iż po przekroczeniu określonego jej standardu koszty zaczynają rosnąć szybciej niż przychody.

Najważniejsza jest jednak komunikacja wewnątrz organizacji – regularne spotkania przedstawicieli różnych działów dla doprecyzowania celów sprzedażowych na kolejny okres zminimalizują szanse wystąpienia opisanej wcześniej sytuacji.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.