Biorąc się za pisanie tego artykułu myślałem, że mam przed sobą łatwe zadanie. Temat jest mi dobrze znany i przecież mam za sobą wiele lat doświadczenia w audytowaniu, jak i zarządzaniu audytem wewnętrznym zdobyte w wielu krajach, na kilku kontynentach. Jednak szybko zdałem sobie sprawę, jak bardzo zawód audytora wewnętrznego się zmienił, a przede wszystkim, że się wciąż zmienia i że my jednak wciąż prowadzimy tę działalność bardziej na zasadzie ex post i coraz mniej ex ante – a przecież szczególnie teraz musimy się dostosowywać do szybkich i znaczących zmian, które zachodzą w działalności wszystkich organizacji, szczególnie z powodu olbrzymich postępów (i uzależnienia się) w stosowaniu komputeryzacji i elektroniki.

Rola audytu wewnętrznego w przedsiębiorstwie – zadania, cele, procedury

Dwadzieścia pięć lat temu telefony komórkowe były podobne do dużych i ciężkich „walkie-talkies” z czasów drugiej wojny światowej, a Internet (World Wide Web, ang. ogólnoświatowa sieć, czyli www) i poczta elektroniczna (e-maile, SMS-y, itp.) dopiero raczkowały, a dzisiaj już korzystamy z chmury obliczeniowej, itp.

Pierwszą książkę na temat tego, co dzisiaj uznajemy za audyt wewnętrzny, wydano w Anglii już pod koniec XIX wieku, ale pierwsza organizacja zrzeszająca audytorów wewnętrznych powstała dopiero w 1941 roku w Stanach Zjednoczonych. Była to The Institute of Internal Auditors (IIA)1.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Restrukturyzacja jako ratunek przed upadłością firmy

Restrukturyzacja jako ratunek przed upadłością firmy

Postępujący lockdown zamyka kolejne branże w Polsce. Wiele krajów Unii Europejskiej wprowadziło godziny policyjne, wiele gałęzi gospodarek nie pracuje wcale lub pracuje w dużo mniejszym wymiarze. Liczne przedsiębiorstwa niedługo staną się niewypłacalne, bardzo mało firm może sobie pozwolić na utrzymywanie rezerw finansowych na poziomie pozwalającym utrzymać płynność finansową przez dłużej niż 6 miesięcy bez przychodu. Nadchodzące lata do łatwych należeć nie będą i należy zastanowić się nad modyfikacją swojego podejścia do biznesu, szczególnie do jego transformacji cyfrowej.

Czytaj więcej

Sprzedaż części firmy

Sprzedaż części firmy

Przedmiotem sprzedaży może być cała firma przedsiębiorcy, jej część lub tylko jej poszczególne składniki majątkowe. W zależności od tego, co jest przedmiotem sprzedaży, transakcja może powodować odmienne skutki prawne i podatkowe. Dlatego też warto zaplanować transakcję sprzedaży oraz przeprowadzić analizę jej skutków. W niniejszym artykule zostaną przedstawione wybrane zagadnienia dotyczące sprzedaży części firmy w zakresie skutków prawnych i podatkowych.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama