Bardzo ważnym aspektem przyjmowania nowego pracownika jest dokładne wdrożenie go w zakres obowiązków oraz przedstawienie mu zasad i sposobu funkcjonowania jednostki. Ma to szczególne znaczenie w przypadku działu controllingu. Controller powinien znać całą organizację oraz wszystkie zachodzące w niej procesy. Pozwoli to na szybsze odnalezienie się w nowym miejscu pracy. Niesie to również korzyści dla firmy, np. szybsze usamodzielnienie się nowego członka organizacji. Celem materiału jest przedstawienie przykładowego planu wdrożenia nowo zatrudnionego pracownika działu controllingu w firmie usługowej.

Proces wdrożenia pracownika controllingu jako podstawa sprawnego działania tego systemu w organizacji

Firma handlowa X zajmuje się obrotem towarowym materiałów biurowych na terenie całego kraju. Jej klientami są duże firmy sieciowe, banki, gminy, agencje reklamowe, klienci detaliczni. Przedsiębiorstwo zatrudnia kilkunastu handlowców, których obszarem działania są regiony wyznaczone przez województwa. Do firmy został przyjęty nowy pracownik działu controllingu, który będzie działał w komórce wsparcia zajmującej się rozliczeniami, budżetowaniem i raportowaniem. Przed działem HR postawiono zadanie przygotowania planu wdrożenia dla nowego pracownika, który pozwoli mu nie tylko zapoznać się z zakresem jego obowiązków i zadań, ale również ze wszystkimi ważnymi procesami wewnątrz firmy.

Struktura organizacji

Firma działa na zasadzie ewidencji zleceń zarówno w sferze ofertowania, zakupów, wysyłek, jak i sprzedaży. W strukturze jednostki występują trzy główne grupy, do których należą poszczególne działy:

A. SPRZEDAŻ I MARKETING – na tę grupę składają się działy, które mają bezpośredni kontakt z klientem oraz marketing.

  1. Sprzedaż – grupa handlowców podzielonych ze względu na poszczególne rejony sprzedażowe w kraju, w których obsługują klientów. Na czele jej działu stoi dyrektor sprzedaży. Dodatkowo sprzedaż może odbywać się przez e-sklep.
  2. Dział obsługi klienta zorganizowany według rodzajów obsługiwanych klientów.
  3. Marketing – dział pracuje nad różnego rodzajami promocjami, działalnością reklamową i wizerunkową firmy, katalogami i ofertą.

B. ZAKUPY I LOGISTYKA – grupa działów zajmujących się zakupami towarów, transportem oraz magazynowaniem towarów.

  1. Dział zakupów – dział odpowiedzialny za zakupy towarów, kontrole dostawców.
  2. Transport i wysyłka – dział odpowiedzialny za organizację transportu towarów do klienta.
  3. Dział pakowania – odpowiada za pakowanie zdobionych towarów pod konkretne zamówienia.
  4. Magazyn towarów – magazyn towarów zakupionych do dalszej odsprzedaży.

C. WSPARCIE BIZNESU – do tej grupy należą działy niemające bezpośredniego wpływu na sprzedaż, ale niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa, np. administracja, która zajmuje się administracją budynków.

  1. Dział zasobów ludzkich – odpowiedzialny za wszystkie sprawy związane z pracownikami przedsiębiorstwa (rekrutacja, zwolnienia, szkolenia, rozmowy oceniające, wynagrodzenia, rozliczanie premii).
  2. Księgowość – odpowiada za wystawianie faktur sprzedażowych, rozliczenia księgowe, delegacje pracowników, kontrolowanie stanu należności i zobowiązań.
  3. Controlling – komórka odpowiedzialna za proces budżetowania, raportowanie wyników firmy, analizę i usprawnianie procesów biznesowych wewnątrz organizacji.
  4. Zarząd – kieruje całą organizacją.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.