Przedsiębiorcy prowadzący firmę w Polsce często napotykają na problemy płynnościowe spowodowane przede wszystkim przez znane wszystkim zatory płatnicze. W Polsce przeciętny czas oczekiwania na należności wynosi około 33 dni, zatory płatności dotykają większości branż w naszym kraju.

Jeśli chodzi o problemy płynnościowe, to w tej kwestii co prawda nie jesteśmy najgorsi w Europie. Gorsza sytuacja niż w Polsce jest w krajach południa (Portugalia 65 dni, Włochy 56 dni), a najlepsza sytuacja pod względem oczekiwania na płatność jest na Łotwie (19 dni) i w Estonii (18 dni). Najgorsza sytuacja dotyka firm z sektora MŚP, których w Polsce jest najwięcej i odpowiadają prawie za połowę wytwarzanego produktu krajowego brutto. Brak rozwiniętych i w pełni wdrożonych procedur windykacyjnych, wysoki jednostkowy koszt pozyskania klienta powodują, że firmy same wpędzają się w kłopoty płynnościowe.

Jaka jest relacja między płynnością a rentownością?

Bardzo bliska, bezpośrednia, zarazem oczywista i subtelna. Różne zmiany elementów składowych obu pojęć mają na siebie wieloraki i bezpośredni wpływ.

Zadaniem każdego prezesa, przedsiębiorcy, księgowego, dyrektora finansowego jest dbanie o zapewnienie płynności finansowej w przewidywalnej przyszłości. Tak żeby w bezpieczny sposób zaplanować sytuację płynnościową firmy w określonej perspektywie czasowej.

Nawet krótkotrwała utrata płynności finansowej może być zagrożeniem dla dalszego funkcjonowania spółki, ponieważ w ostatecznym rozrachunku może doprowadzić do bankructwa przedsiębiorstwa, jego niewypłacalności i upadku. Utrata płynności powoduje utratę zaufania kontrahentów, dostawców towarów i usług, a także utratę zaufania klientów.

Po pierwsze: zmierzyć

Do mierzenia płynności finansowej możemy posłużyć się podstawową analizą wskaźnikową. Najbardziej popularne i podstawowe wskaźniki pomiaru płynności to płynność bieżąca (current ratio), płynność szybka (quick ratio) i płynność natychmiastowa (cash ratio).

Wskaźnik płynności bieżącej (current ratio) to stosunek aktywów bieżących do pasywów bieżących. Jego wartość pozwala nam obliczyć, czy majątek pozwala nam na pokrycie bieżących zobowiązań i jego wartość w zależności od branży powinna się kształtować na poziomie 1,2 do 2. Wartości alarmowe to wartości poniżej progu 0,8, wtedy powinniśmy już podjąć działania zmierzające do poprawy płynności, np. poprzez zmianę polityki kosztowej w firmie. Wskaźnik ten nie ujmuje efektywności obrotu, należności i zapasów.

Kolejnym wskaźnikiem mierzącym płynność finansową jest wskaźnik płynności szybkiej, informujący nas o zasobie „gotówki” i jej bezpośrednich zamienników. Wyraża się go wzorem Aktywa bieżące minus zapasy minus rozliczenia międzyokresowe w stosunku do Pasywów Bieżących. Prawidłowa wartość tego wskaźnika powinna się zawierać w przedziale 1-1,2, próg anomalii i zagrożeń pojawia się w momencie, gdy wskaźnik ten spada poniżej wartości 0,5. Niestety wskaźnik ten nie ujmuje w swojej istocie poziomów ściągalności należności, szczególnie w trakcie roku obrotowego, gdzie zazwyczaj nie dokonuje się bieżących odpisów na należności.

Ostatnim wskaźnikiem łatwej oceny płynności finansowej jest płynność natychmiastowa (cash ratio). W skrócie ocenia ona możliwość regulacji tych samych pasywów bieżących już za pomocą czystej gotówki. Wskaźnik wylicza się w stosunku inwestycji krótkoterminowych do pasywów bieżących. Prawidłowa wartość tego wskaźnika to 1, a żółte światło pojawia się przy poziomie 0,2. W mojej ocenie wskaźnik gotówkowy powinien nawet przyjmować wartości nieco wyższej od 1 tak, żeby budować poduszkę finansową na czasy kryzysu.

 

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tekst otwarty nr 2/2020

Sprzedaz-24.pl. 100% praktycznej wiedzy na wyciągnięcie ręki

Jest takie miejsce w internecie, które warto zarekomendować wszystkim dyrektorom handlowym, menedżerom sprzedaży, handlowcom i pracownikom działów obsługi klienta. Portal, który zbiera w jednym miejscu i udostępnia całą merytoryczną wiedzę, jakiej mogą potrzebować w swojej pracy. Wystarczy jedno kliknięcie!

Czytaj więcej

KPI w zarządzaniu zespołem sprzedaży 3 perspektywy, 2 ciekawe koncepcje i własne doświadczenia

CiRZ_1_2020_16.jpg

Czy raporty przygotowywane przez controlling przedstawiają w sposób czytelny istotne informacje do zarządzania? Czy widać na nich związki przyczynowo-skutkowe między wynikami, za które odpowiedzialni są menedżerowie sprzedaży i działaniami, którymi zarządzają? Jak poprawić współpracę na linii controlling – sprzedaż – zarząd?

Czytaj więcej

Mikroekonomiczne determinanty struktury kapitału

CiRZ_12_45.jpg

Na kształtowanie struktury (źródeł) finansowania firmy wpływ ma wiele czynników o charakterze mikroekonomicznym, wśród których wymienić można: jakość sterowania firmą, wskaźniki finansowe podmiotu, zarządzanie wypłatą dywidend, ryzyko działalności, etapy cyklu życia firmy, rynkową cenę akcji, majątek w dyspozycji przedsiębiorstwa oraz jego wielkość.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama