Umowa spółki z o.o. jest skuteczna, jeżeli zawiera co najmniej obowiązkowe elementy wymagane dla takiej umowy. Brak któregokolwiek z tych elementów będzie skutkować odmową wpisu spółki do rejestru. W artykule przedstawiamy, jakie obligatoryjne zapisy powinny się znaleźć w umowie założycielskiej spółki z o.o.

Każda spółka z o.o. prowadzi swoją działalność w oparciu o przepisy prawa (przede wszystkim Kodeksu spółek handlowych) i zawartej w formie aktu notarialnego umowy spółki (aktu założycielskiego w przypadku spółki jednoosobowej). Umowa spółki precyzuje status organizacyjny spółki i określa zasady jej funkcjonowania. Każda umowa spółki z o.o. powinna zawierać co najmniej elementy określone w art. 157 § 1 k.s.h. Są to:

• firma spółki (czyli potocznie jej nazwa),
  • siedziba spółki,
  • przedmiot działalności spółki,
  • określenie kapitału zakładowego (wysokość kapitału, czy wspólnik może mieć więcej niż jeden udział, liczba i wartość nominalna udziałów objętych przez poszczególnych wspólników),
  • określenie czasu trwania spółki.

Zanim wspólnicy udadzą się do notariusza, aby zawrzeć umowę, powinni uzgodnić, jak mają brzmieć istotne elementy tej umowy. Przez zawarcie w umowie spółki wszystkich powyższych elementów dochodzi do zawiązania spółki z o.o. w organizacji, która po przejściu procedury rejestracyjnej staje się po prostu spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.

Full access available for logged users only. Log in or select the best subscription option here..

Zdyskontowane przepływy pieniężne z uwzględnieniem ryzyka

KPI w detalu, cyli biznesowe Quo vadis

Ciąć koszty czy przemodelować marketing?

Advertisement