Umowa spółki z o.o. jest skuteczna, jeżeli zawiera co najmniej obowiązkowe elementy wymagane dla takiej umowy. Brak któregokolwiek z tych elementów będzie skutkować odmową wpisu spółki do rejestru. W artykule przedstawiamy, jakie obligatoryjne zapisy powinny się znaleźć w umowie założycielskiej spółki z o.o.

Każda spółka z o.o. prowadzi swoją działalność w oparciu o przepisy prawa (przede wszystkim Kodeksu spółek handlowych) i zawartej w formie aktu notarialnego umowy spółki (aktu założycielskiego w przypadku spółki jednoosobowej). Umowa spółki precyzuje status organizacyjny spółki i określa zasady jej funkcjonowania. Każda umowa spółki z o.o. powinna zawierać co najmniej elementy określone w art. 157 § 1 k.s.h. Są to:

• firma spółki (czyli potocznie jej nazwa),
  • siedziba spółki,
  • przedmiot działalności spółki,
  • określenie kapitału zakładowego (wysokość kapitału, czy wspólnik może mieć więcej niż jeden udział, liczba i wartość nominalna udziałów objętych przez poszczególnych wspólników),
  • określenie czasu trwania spółki.

Zanim wspólnicy udadzą się do notariusza, aby zawrzeć umowę, powinni uzgodnić, jak mają brzmieć istotne elementy tej umowy. Przez zawarcie w umowie spółki wszystkich powyższych elementów dochodzi do zawiązania spółki z o.o. w organizacji, która po przejściu procedury rejestracyjnej staje się po prostu spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.

Dane osobowe w programach księgowych – obowiązki RODO

Przedsiębiorcy mają obowiązek przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych (RODO) – również w przypadku gdy wykorzystują takie dane wyłącznie w celach księgowych, np. w celu wystawiania faktur, prowadzenia ewidencji i ksiąg rachunkowych. Obowiązek przestrzegania przepisów RODO dotyczy także danych osobowych pracowników. W artykule wskazujemy, jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcach (podatnikach i pracodawcach) w związku z wykorzystywaniem przez nich danych osobowych w celach księgowych.

Idea zarządzania strategicznego

Zarządzanie strategiczne pełni w przedsiębiorstwie kluczową rolę. Obejmuje tak istotną dziedzinę zarządzania firmą jak opracowanie i implementacja jej strategii, bez której trudno byłoby konkurować w zmiennym otoczeniu rynkowym.

Marginalne zyski – mikrosposoby na sukcesy w firmi

Czy mikrozmiany mogą pomóc w sukcesie? Większość osób widzi sukcesy wyłącznie na samym końcu pewnego procesu, gdy ktoś coś wygra albo dane firmowe pokażą znaczny wzrost zysku. Widzimy tylko to, co duże. Tego, co jest małe nie zauważamy. Szybko zauważymy potężnego słonia drepczącego po ulicach w mieście, a nie zauważymy pracowitych małych pszczół, które zapylają kwiaty i dają zdrowy pyszny miód. Z marginalnymi zmianami jest podobnie. Są bardzo ważne w naszym codziennym życiu, jednak nie przywiązujemy do nich odpowiedniej wagi.