Macierz BCG w strategicznej rachunkowości zarządczej – czy „psy” to zawsze kule u nogi?

W przedsiębiorstwach często można spotkać się z praktykami zarządzania produktami, które nie są poparte praktycznie żadnymi analizami, a to może determinować:

wyższe koszty przedsiębiorstwa (może to wpłynąć na płynność finansową jednostki),

negatywny wpływ na inne produkty (strata reputacji przez wyroby powiązane z daną marką bądź wzajemna kanibalizacja),

przeciążanie pracowników pracą (mianowicie jeden pracownik odpowiada za dużą ilość wyrobów, co wiąże się z brakiem możliwości dopilnowania ich w odpowiedni sposób).

Analiza i kontrola są niezbędne w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą i współcześnie są wykorzystywane w strategicznej rachunkowości zarządczej. Praktyka gospodarcza korzysta między innymi z macierzy BCG. Macierz BCG to jedna z metod portfelowych. Metody portfelowe w analizie strategicznej to narzędzia służące do oceny oraz projektowania udoskonaleń w strukturze asortymentowej wyrobów, wskazanie miejsca, które posiada produkt na rynku konkurencyjnym, bądź określenie strategii zarządzania produktami.

Można wyróżnić wiele metod portfelowych, co przedstawiono na rysunku 1.

Macierz BCG składa się z dwóch podstawowych wskaźników:

wskaźniki dynamiki wzrostu rynku,

wskaźniki udziału sprzedaży w rynku.

Wskaźniki dynamiki wzrostu rynku to różnica między sprzedażą na rynku w badanym okresie a sprzedażą na rynku z okresu poprzedzającego okres badany. Wskaźniki udziału sprzedaży dają możliwość określenia miejsca danego przedsiębiorstwa względem marek z nim konkurujących, jak również można się dowiedzieć dzięki nim, jakiej wielkości jest rynek danego produktu.

Względny udział jednostki w rynku to stosunek ilości sprzedaży jednostki do ilości sprzedaży największego konkurenta. Zaś relatywny udział to porównanie wielkości sprzedaży owej firmy z wielkością sprzedaży trzech największych konkurentów, a bezwzględny udział to ilość sprzedaży jednostki w stosunku do wielkości sprzedaży całego rynku tego produktu.

Macierz BCG podzielona jest na 4 części i składa się:

ze znaków zapytania,

gwiazd,

dojnych krów,

psów.

Część macierzy BCG wiąże się z inną strategią działania. Do zbudowania macierzy potrzebne jest zgromadzenie pewnych ogólnych informacji, co przedstawiono na rysunku 2.

Konstrukcja macierzy BCG opiera się na monitorowaniu cyklu życia produktu oraz badaniu efektu skali, z których nasuwa się wniosek, że wyroby we wczesnej fazie życia generują profity, bowiem wymagają one znacznych nakładów pieniężnych, a duża rentowność wiąże się mocno z dużym udziałem produktu w rynku. Odnosząc się do samej budowy macierzy BCG, należy scharakteryzować poszczególne jej elementy, co uczyniono na rysunku 3 oraz w tabeli 1.

Pozostałe 43% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Indykatory dokonań – informacja o realizacji celów CSR

Indykatory dokonań – informacja o realizacji celów CSR

13 kwietnia 2022 r. weszły w życie przepisy nowelizujące zasady ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej przedsiębiorców. Zmiany zostały wprowadzone ustawą z 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 807; dalej: ustawa nowelizująca z 9 lutego 2022 r.). Dotyczą one m.in. zasad ustalania dochodu będącego podstawą wymiaru składki zdrowotnej z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych, a także przy sprzedaży środków trwałych. W artykule przedstawiamy, jak znowelizowane w tym zakresie przepisy zastosować w praktyce.

Czytaj więcej

Organizacja, przedsiębiorstwo i przedsiębiorca – czy można utożsamiać te pojęcia?

Organizacja, przedsiębiorstwo i przedsiębiorca – czy można utożsamiać te pojęcia?

Wolność prowadzenia działalności gospodarczej stanowi jeden z fundamentów ustroju gospodarczego, zagwarantowany konstytucyjnie. Z prowadzeniem tej działalności związane są takie pojęcia, jak: organizacja, przedsiębiorstwo i przedsiębiorca. Czy można je utożsamiać? Niniejszy artykuł stanowi próbę odpowiedzi na to pytanie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.