Tematyka chmury infrastrukturalnej (IaaS) pojawiła się w obszarze IT kilka lat temu i od tego okresu cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Rozwiązanie to polega na dostarczeniu typowych rozwiązań infrastrukturalnych, takich jak moc obliczeniowa (CPU) czy przestrzeń dyskowa (GB), pod potrzeby klientów w modelu usługowym. Klient otrzymuje sprecyzowaną usługę na bazie uprzednio wskazanych wymagań – określeniu podlegają wymagania techniczne, czas i forma rozliczania się za wyświadczoną usługę. Model IaaS przenosi ryzyko na dostawcę usługi, który zgodnie z warunkami umowy jest zobligowany do dostarczania usługi według opisanych poziomów SLA. Klient nie musi myśleć o zabezpieczeniu rozwiązań sprzętowych (serwery, pamięci masowe, backup, data center), a personel, który obsługuje całą infrastrukturę, skupia swoje działania na budowie rozwiązania aplikacyjnych i oprogramowaniu.

Infrastruktura Informatyczna – aspekty związane z finansowym rozliczaniem wydatków

Powyższa, krótka charakterystyka poglądowo tłumaczy, czym jest model dostarczenia infrastruktury w formule usługowej. Za tym rozwiązaniem oczywiście kryją się urządzenia fizyczne (serwery, pamięci masowe, sieć SAN, zasilanie w energię elektryczną, backup, oprogramowanie niezbędne do funkcjonowania infrastruktury), ludzie, którzy operacyjnie utrzymują rozwiązanie, oraz data center (centrum przetwarzania danych). W przypadku dostawców rozwiązań chmurowych mamy na rynku wysoko wyspecjalizowane firmy, dla których świadczenie usług IaaS jest podstawowym biznesem. Firmy te w różnych modelach i konfiguracjach dostarczają swoje usługi – tu klient decyduje o tym, co i w jakiej formule rozliczeniowej jest mu potrzebne, oraz ustala okres świadczenia usług. Wystawiają one na swoich oficjalnych stronach podstawowe kalkulatory, dzięki którym można oszacować koszt usługi infrastrukturalnej. Ostateczne ceny będą uzależnione od szeregu innych wymagań i możliwości negocjacyjnych, jednak to po stronie klienta pozostaje przygotowanie kalkulacji ekonomicznej i wybór odpowiedniej formuły. Temat ten jest tak ważny, gdyż każda decyzja implikuje określone wydatki finansowe, okres obowiązywania umów i decyzje biznesowe, a także posiadanie swoich rozwiązań infrastrukturalnych w spółce.

Mając na uwadze powyższe, w organizacji musimy zmierzyć się z przygotowaniem kalkulacji kosztów infrastruktury, gdzie mogą wystąpić następujące przypadki:

  1. inwestycja i budowa własnych zasobów infrastrukturalnych (dotychczasowe podejście);
  2. inwestycja i budowa własnych zasobów infrastrukturalnych (tzw. prywatna chmura infrastrukturalna);
  3. zakup usług chmury infrastrukturalnej (model usług);
  4. ujęcie mieszane: wykorzystanie własnej infrastruktury (systemy produkcyjne) oraz zakup usług chmury infrastrukturalnej dla środowisk deweloperskich i testowych (czasami zabezpieczenie rozwiązańzapasowych).

Każde z tych rozwiązań wymaga osobnego podejścia do zebrania pełnych kosztów rozwiązania (TCO – Total Cost of Ownership), tak aby można zachować zasadę porównywalności i transparentności w analizie ekonomicznej. Tabela 1 prezentuje krótką charakterystykę rozwiązań.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.