W zakładach opieki medycznej jednostką, dla której kalkuluje się koszt, jest pacjent bądź wykonana usługa, a do jego skalkulowania placówka musi wprowadzić odpowiedni rachunek kosztów. Rachunek ten powinien dawać całkowity obraz kosztów dla jednostki, umożliwiać ich analizę według rodzajów i według ich miejsc powstawania. Wprowadzenie takiego rachunku wiąże się zatem z dwoma aspektami ujęcia kosztów ponoszonych przez zakład opieki medycznej: według ich rodzajów oraz według ich miejsc powstawania.

W materiale przedstawiony zostanie zastosowany rachunek kosztów dla zakładu opieki medycznej świadczącego usługi w formie poradni specjalistycznych (kardiolog, ginekolog, pediatra, okulista, internista), poradni medycyny pracy, pracowni RTG, USG i EKG oraz laboratorium. Podstawowym przedmiotem działalności jednostki jest świadczenie usług przez poradnie specjalistyczne i medycynę pracy, natomiast laboratorium i pracownia są dodatkową działalnością wspomagającą poradnie. Strukturę organizacyjną przedstawia rysunek 1. Jak widać na rysunku, całą jednostką zarządza dyrektor zakładu, któremu podlegają odpowiednie komórki organizacyjne podzielone na dwie kategorie.

Pozostałe 96% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Metoda ADKAR w procesie zarządzania zmianą w dobie zagrożenia epidemicznego

CiRZ_250_93.jpg

Pandemia wirusa COVID-19 spowodowała ogólnoświatowy kryzys gospodarczy. Wiele przedsiębiorstw mierzy się z trudnościami finansowymi i organizacyjnymi. Sytuacja taka wymusza konieczność wprowadzania nowych rozwiązań w organizacji oraz właściwego zarządzania nimi. Skutecznym narzędziem zarządzania zmianami w dobie zagrożenia epidemicznego jest metoda ADKAR.

Czytaj więcej

Zarządzanie przez wartości

CiRZ_250_85.jpg

Na czym polega koncepcja zarządzania przez wartości? Jak zbudować składowe systemu zarządzania przez wartości? Jakie są kluczowe czynniki sukcesu w przypadku stosowania tej formy zarządzania?

Czytaj więcej

Rachunek kosztów ciągłego doskonalenia

CiRZ_250_74.jpg

Koncepcja kaizen costing, określana również jako rachunek redukcji kosztów lub rachunek kosztów ciągłego doskonalenia, dotyczy systematycznego rozliczania efektywności działań ukierunkowanych na redukcję ponoszonych kosztów do pożądanego poziomu1. Model zarządzania kosztami oparty na idei kaizen nie ogranicza się do stosowania jednej metody, lecz łączy w sobie wszystkie techniki i metody, których praktyczne zastosowanie przyczynia się do usprawniania realizowanych procesów i działań.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama