Controlling w ubezpieczeniach

Tekst otwarty nr 10/2008

Czym powinien charakteryzować się model controllingu instytucji ubezpieczeniowych? Odpowiedzi szukają M. Wiegard i S. Homann - szwajcarscy konsultanci z Horváth & Partners.

www2.horvath-partners.com

Tłuste lata ubezpieczycieli minęły bezpowrotnie, a z nimi charakterystyczna dla tej działalności autonomia działów i agentów jednostki odpowiedzialnych za poszczególne grupy usług. Aby móc zarządzać ryzykiem w skali całej instytucji, konieczna stała się lepsza koordynacja działań, za którą odpowiada controlling.

Po pierwsze, systemy informacyjne ubezpieczycieli wymagają konsolidacji i podporządkowania rachunkowości. Odizolowanie rachunku aktuarialnego i zarządzania ryzykiem od ewidencji gospodarczej prowadzi do wypaczonej oceny opłacalności świadczonych usług. Po drugie, koszty muszą być ujmowane w przekroju umów, ponieważ tylko wówczas składki płacone przez klientów będą zarówno rekompensowały transfer ryzyka, jak i odzwierciedlały nakłady ponoszone przez instytucję. Odrębne sterowanie kosztami pozyskania klientów, administracyjnymi oraz likwidacji szkód powodowało podejmowanie w tych obszarach wielu decyzji finansowych niekorzystnych z punktu widzenia całej organizacji. W końcu dział controllingu instytucji ubezpieczeniowych powinien stać się rodzajem centrum usługowego dla wewnętrznych klientów organizacyjnych. Okazuje się bowiem, iż rozpowszechniony zdecentralizowany model controllingu był ostoją biurokracji, wymagał znacznych nakładów finansowych, sprzyjał wielokrotnemu tworzeniu od zera niemal identycznych rozwiązań dla każdego segmentu działalności, a także uniemożliwiał integrację sygnałów z analiz rynkowych, statystycznych i kosztowych w jednym spójnym modelu decyzyjnym.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.