Bardzo często zdarza się, że w codziennej pracy, poza podstawowymi obowiązkami, pojawia się również sytuacja, w której pracownik będzie zobowiązany do odbycia podróży służbowej, zarówno na terenie kraju, jak i za granicę. Podstawowym świadczeniem związanym z podróżami służbowymi są diety określone przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej w rozporządzeniu z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Należne pracownikowi diety przeznaczone są na pokrycie wydatków związanych z wyżywieniem podczas wyjazdu delegacyjnego. Możemy śmiało stwierdzić, że delegacje krajowe, jak i zagraniczne na stałe wpisały się już w życie zawodowe. Natomiast, mimo ich powszechności, osoby rozliczające wyjazdy służbowe nadal popełniają wiele błędów, co wynika głównie z niedoprecyzowania poszczególnych przepisów ustaw oraz interpretacji organów podatkowych, w których to często padają sprzeczne opinie na temat rozliczania wyjazdów służbowych.

Podróż służbowa – jak rozróżnić delegację od wyjazdu służbowego?

Aby podróż służbowa pracownika spełniła znamiona delegacji, musimy wziąć pod uwagę wiele czynników związanych z oddelegowaniem pracownika, dzięki czemu przedsiębiorca nie narazi się na ewentualne niedociągnięcia oraz dodatkowe koszty.

Zdarza się, że nie wszystkie podróże pracownicze, będą mogły być uznane za podróż służbową zgodnie z art. 775 Kodeksu pracy, w którym określone jest również rozporządzenie właściwe do poprawnego postępowania w sprawach delegacji. Podróż służbowa nosi znamiona delegacji wówczas, gdy spełnione zostaną trzy warunki:

• podróż odbywać się będzie w celu wykonania przez pracownika zadania służbowego,
  • podróż odbywać się będzie poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy pracownika,
  • podróż odbywać się będzie na polecenie pracodawcy.

Zasada memoriału w rachunkowości

Wszystkie jednostki, które prowadzą księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości są zobowiązane do stosowania nadrzędnych zasad rachunkowości. Stosowanie zasad rachunkowości zapewnia rzetelny, bezbłędny, sprawdzalny i na bieżąco uzyskiwany obraz sytuacji majątkowej i finansowej jednostki. Poprawne stosowanie zasad warunkuje wiarygodność danych zawartych w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych. Kolejną z zasad, które opisujemy na łamach magazynu, jest zasada memoriału.

KSR 3 Niezakończone usługi budowlane - po zmianach w 2019 r.

Krajowy Standard Rachunkowości nr 3 „Niezakończone usługi budowlane” obejmuje szczególną branżę budowlaną, w której usługi realizowane są w długim okresie. Taki czas wykonania usług powoduje często rozbieżności w ich wycenie i ujęciu w księgach rachunkowych, które powinny być prowadzone zgodnie z zasadą memoriału oraz zasadą współmierności przychodów i kosztów, co nakazuje przypisać poszczególnym okresom, w których wykonano świadczenia, dotyczące ich przychody i koszty. Takie podejście rodzi zatem wiele wątpliwości. Problem ten został szczegółowo opisany w KSR nr 3.

Zasada współmierności w rachunkowości

Rachunkowość to sztuka rejestrowania, klasyfikowania i sumowania operacji gospodarczych w szczególny sposób, zgodnie z ustawą o rachunkowości, a także innymi ustawami, np. ustawą o podatku od towarów i usług, ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych lub fizycznych. Rachunkowość to też język biznesu, którym posługuje się świat gospodarki. Język ten wykorzystuje metody, zasady, koncepcje, standardy zawarte w obowiązujących przepisach prawnych. Jedną z ważniejszych zasad jest zasada współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów.