Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym obowiązek podatkowy powinien występować w okresie, którego dotyczą koszty i przychody podatkowe. Jednocześnie należy zauważyć, iż prawo bilansowe kształtuje wynik finansowy zgodnie z zasadą memoriałową. W prawie podatkowym natomiast pojawia się również zasada kasowa. Różnica w podejściu do rozpoznania momentu powstawania przychodów i kosztów, która stanowi różnicę okresową, narzuca obowiązek tworzenia rezerw i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Przepisy zawarte w MSR 12 Podatek dochodowy w sposób dokładny opisują warunki tworzenia rezerw na podatek dochodowy.

Celem standardu MSR 12 jest określenie podejścia księgowego do podatku dochodowego, z czego głównym zagadnieniem jest określenie sposobu ujmowania w księgach rachunkowych bieżących i przyszłych skutków podatkowych:

• przyszłej realizacji (rozliczenia) wartości bilansowej składników aktywów (zobowiązań) ujętych w bilansie jednostki gospodarczej,
  • transakcji i innych zdarzeń bieżącego okresu ujętych w sprawozdaniu finansowym jednostki gospodarczej.

Przepisy zawarte w standardzie nakładają na jednostkę gospodarczą obowiązek zaksięgowania skutków podatkowych transakcji w taki sam sposób, w jaki księguje same transakcje lub inne zdarzenia. A zatem, jeśli dane transakcje i inne zdarzenia ujęte są w zysku/ /stracie lub bezpośrednio w kapitale własnym, powinny być tam również ujęte odnośne skutki podatkowe.

Prezentacja i ujawnienie informacji

Ponadto MSR 12 reguluje sposób prezentacji podatku dochodowego w sprawozdaniu finansowym oraz ujawniania informacji dotyczących podatku dochodowego.

Zgodnie ze standardem termin podatek dochodowy obejmuje wszelkie krajowe i zagraniczne podatki pobierane od dochodu podlegającego opodatkowaniu. Podatek dochodowy zawiera również na przykład podatek płatny u źródła przez jednostki zależne, jednostki stowarzyszone lub wspólne przedsięwzięcia od wyniku przekazanego jednostce gospodarczej sporządzającej sprawozdanie.

Standard nie reguluje kwestii zasad rachunkowości, które powinny znaleźć zastosowanie w przypadku dotacji rządowych lub inwestycyjnych ulg podatkowych.

W standardzie zostały wyjaśnione również m.in. poniższe definicje:

1. Rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego są to kwoty podatku dochodowego wymagające zapłaty w przyszłych okresach w związku z występowaniem dodatnich różnic przejściowych.

2. Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego są to kwoty przewidziane w przyszłych okresach do odliczenia od podatku dochodowego ze względu na:

• ujemne różnice przejściowe;
  • przeniesienie na kolejny okres nierozliczonych strat podatkowych;
  • przeniesienie na kolejny okres niewykorzystanych ulg podatkowych.

3. Różnice przejściowe są to różnice między wartością bilansową danego składnika aktywów lub zobowiązań jednostki gospodarczej a jego wartością podatkową. Różnicami przejściowymi mogą być:

• dodatnie różnice przejściowe, czyli różnice przejściowe, które powodują powstanie kwot do opodatkowania uwzględnianych w toku ustalania dochodu do opodatkowania (straty podatkowej) w przyszłych okresach, gdy wartość bilansowa składnika aktywów lub zobowiązań zostanie zrealizowana lub rozliczona; lub
  • ujemne różnice przejściowe, czyli różnice przejściowe, które powodują powstanie kwot podlegających odliczeniu podatkowemu w toku ustalania dochodu do opodatkowania (straty podatkowej) w przyszłych okresach, gdy wartość bilansowa składnika aktywów lub zobowiązań zostanie zrealizowana lub rozliczona.

Zasada memoriału w rachunkowości

Wszystkie jednostki, które prowadzą księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości są zobowiązane do stosowania nadrzędnych zasad rachunkowości. Stosowanie zasad rachunkowości zapewnia rzetelny, bezbłędny, sprawdzalny i na bieżąco uzyskiwany obraz sytuacji majątkowej i finansowej jednostki. Poprawne stosowanie zasad warunkuje wiarygodność danych zawartych w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych. Kolejną z zasad, które opisujemy na łamach magazynu, jest zasada memoriału.

KSR 3 Niezakończone usługi budowlane - po zmianach w 2019 r.

Krajowy Standard Rachunkowości nr 3 „Niezakończone usługi budowlane” obejmuje szczególną branżę budowlaną, w której usługi realizowane są w długim okresie. Taki czas wykonania usług powoduje często rozbieżności w ich wycenie i ujęciu w księgach rachunkowych, które powinny być prowadzone zgodnie z zasadą memoriału oraz zasadą współmierności przychodów i kosztów, co nakazuje przypisać poszczególnym okresom, w których wykonano świadczenia, dotyczące ich przychody i koszty. Takie podejście rodzi zatem wiele wątpliwości. Problem ten został szczegółowo opisany w KSR nr 3.

Zasada współmierności w rachunkowości

Rachunkowość to sztuka rejestrowania, klasyfikowania i sumowania operacji gospodarczych w szczególny sposób, zgodnie z ustawą o rachunkowości, a także innymi ustawami, np. ustawą o podatku od towarów i usług, ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych lub fizycznych. Rachunkowość to też język biznesu, którym posługuje się świat gospodarki. Język ten wykorzystuje metody, zasady, koncepcje, standardy zawarte w obowiązujących przepisach prawnych. Jedną z ważniejszych zasad jest zasada współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów.