Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym obowiązek podatkowy powinien występować w okresie, którego dotyczą koszty i przychody podatkowe. Jednocześnie należy zauważyć, iż prawo bilansowe kształtuje wynik finansowy zgodnie z zasadą memoriałową. W prawie podatkowym natomiast pojawia się również zasada kasowa. Różnica w podejściu do rozpoznania momentu powstawania przychodów i kosztów, która stanowi różnicę okresową, narzuca obowiązek tworzenia rezerw i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Przepisy zawarte w MSR 12 Podatek dochodowy w sposób dokładny opisują warunki tworzenia rezerw na podatek dochodowy.

Celem standardu MSR 12 jest określenie podejścia księgowego do podatku dochodowego, z czego głównym zagadnieniem jest określenie sposobu ujmowania w księgach rachunkowych bieżących i przyszłych skutków podatkowych:

• przyszłej realizacji (rozliczenia) wartości bilansowej składników aktywów (zobowiązań) ujętych w bilansie jednostki gospodarczej,
  • transakcji i innych zdarzeń bieżącego okresu ujętych w sprawozdaniu finansowym jednostki gospodarczej.

Przepisy zawarte w standardzie nakładają na jednostkę gospodarczą obowiązek zaksięgowania skutków podatkowych transakcji w taki sam sposób, w jaki księguje same transakcje lub inne zdarzenia. A zatem, jeśli dane transakcje i inne zdarzenia ujęte są w zysku/ /stracie lub bezpośrednio w kapitale własnym, powinny być tam również ujęte odnośne skutki podatkowe.

Prezentacja i ujawnienie informacji

Ponadto MSR 12 reguluje sposób prezentacji podatku dochodowego w sprawozdaniu finansowym oraz ujawniania informacji dotyczących podatku dochodowego.

Zgodnie ze standardem termin podatek dochodowy obejmuje wszelkie krajowe i zagraniczne podatki pobierane od dochodu podlegającego opodatkowaniu. Podatek dochodowy zawiera również na przykład podatek płatny u źródła przez jednostki zależne, jednostki stowarzyszone lub wspólne przedsięwzięcia od wyniku przekazanego jednostce gospodarczej sporządzającej sprawozdanie.

Standard nie reguluje kwestii zasad rachunkowości, które powinny znaleźć zastosowanie w przypadku dotacji rządowych lub inwestycyjnych ulg podatkowych.

W standardzie zostały wyjaśnione również m.in. poniższe definicje:

1. Rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego są to kwoty podatku dochodowego wymagające zapłaty w przyszłych okresach w związku z występowaniem dodatnich różnic przejściowych.

2. Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego są to kwoty przewidziane w przyszłych okresach do odliczenia od podatku dochodowego ze względu na:

• ujemne różnice przejściowe;
  • przeniesienie na kolejny okres nierozliczonych strat podatkowych;
  • przeniesienie na kolejny okres niewykorzystanych ulg podatkowych.

3. Różnice przejściowe są to różnice między wartością bilansową danego składnika aktywów lub zobowiązań jednostki gospodarczej a jego wartością podatkową. Różnicami przejściowymi mogą być:

• dodatnie różnice przejściowe, czyli różnice przejściowe, które powodują powstanie kwot do opodatkowania uwzględnianych w toku ustalania dochodu do opodatkowania (straty podatkowej) w przyszłych okresach, gdy wartość bilansowa składnika aktywów lub zobowiązań zostanie zrealizowana lub rozliczona; lub
  • ujemne różnice przejściowe, czyli różnice przejściowe, które powodują powstanie kwot podlegających odliczeniu podatkowemu w toku ustalania dochodu do opodatkowania (straty podatkowej) w przyszłych okresach, gdy wartość bilansowa składnika aktywów lub zobowiązań zostanie zrealizowana lub rozliczona.

Full access available for logged users only. Log in or select the best subscription option here..

Wąskie gardła w budżetowaniu?

Łączenie się spółek – aspekt prawny i rachunkowy

Coraz częściej, ze względu na wymagający rynek oraz w celu dalszego i szybkiego rozwoju, dobrze prosperujące spółki o podobnym profilu decydują się na połączenie. Takie rozwiązanie zwiększa efektywność przedsiębiorstw, zmniejszając koszty działalności oraz daje możliwość osiągnięcia efektów synergii.

Ujemny kapitał jednostki

Ujemny kapitał własny jednostki to zagrożenie dla kontynuacji jej działalności. W takiej sytuacji jednostki mogą podjąć decyzję o kontynuowaniu działalności, tj. podjąć działania restrukturyzacyjne i sporządzać sprawozdanie bądź też rozpocząć proces likwidacji lub upadłości, co spowoduje, że jednostka będzie zobowiązana sporządzić sprawozdanie przy braku kontynuacji działalności.

Advertisement