Przy częściowej likwidacji środka trwałego wartość netto jest ustalana jako różnica między wartością początkową skorygowaną o wartość brutto odłączonej części a umorzeniem środka trwałego skorygowanym o wartość umorzenia dotyczącego odłączonej części.

Wartość odłączanej części należy ustalić na podstawie dokumentów źródłowych, a jeśli nie jest to możliwe – na podstawie wartości rynkowej. Natomiast kwotę umorzenia można wyliczyć na zasadzie proporcji.

Likwidacja środka trwałego

Likwidacja środka trwałego z reguły następuje w dwóch etapach:

  1. postawienie środka trwałego w stan likwidacji,
  2. fizyczna likwidacja środka trwałego.

Postawienie środka trwałego w stan likwidacji powinno być udokumentowane np. dowodem LT. Dokument ten jest podstawą do wyksięgowania środka trwałego z ewidencji bilansowej i do ujęcia go w ewidencji pozabilansowej, aż do momentu faktycznego zakończenia likwidacji. W dniu faktycznej likwidacji należy sporządzić protokół fizycznej likwidacji środka trwałego.

Postawienie środka trwałego w stan likwidacji jest podstawą do zaprzestania dokonywania od niego odpisów amortyzacyjnych. W myśl zapisów ustaw podatkowych należy zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych od likwidowanego środka trwałego – począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został postawiony w stan likwidacji. Zatem ostatni odpis amortyzacyjny naliczany jest za miesiąc, w którym podjęto decyzję o postawieniu środka trwałego w stan likwidacji.

W przypadku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych należy przeanalizować, czy środki te nie utraciły przydatności gospodarczej. Nieumorzona część nie stanowi bowiem kosztów uzyskania przychodów, jeśli likwidacja nastąpiła na skutek zmiany rodzaju działalności. Kosztem podatkowym są tylko koszty związane z likwidacją środka trwałego, powstałe z innych przyczyn niż zmiana rodzaju działalności.

Warto także pamiętać o tym, że aby można było zaliczyć nieumorzoną część likwidowanego środka trwałego do kosztów podatkowych – nie wystarczy postawić go w stan likwidacji, lecz należy także dokonać faktycznej likwidacji.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

SKI 32 Wartości niematerialne i prawne – koszty witryny internetowej

CiRZ_5-6_51.jpg

W dobie cyfryzacji i coraz to nowocześniejszych technologii, która wkracza również w sferę biznesu, posiadanie własnej strony internetowej przez jednostki gospodarcze staje się niezbędną kwestią do tego, by istnieć na rynku. Jest ona najlepszą formą przedstawienia własnej firmy oraz produktów, która może dotrzeć do większego grona odbiorców. Założenie strony internetowej oraz jej utrzymanie generuje wydatki, które nierzadko budzą wątpliwości w kwestii ich rozliczenia.

Czytaj więcej

Przychody według MSR

CiRZ_5-6_47.jpg

Przychody są jedną z podstawowych kategorii, która współtworzy wynik finansowy jednostki. Istotną kwestią jest zatem prawidłowe ujęcie ich w księgach rachunkowych. Temu zagadnieniu został poświęcony MSSF 15 Przychody z umów z klientami, który obowiązuje już od 1 stycznia 2018 r. MSSF 15 stanowi opracowanie jednego spójnego modelu rozpoznawania przychodów, który ma zastosowanie bez względu na rodzaj branży, w której działa jednostka gospodarcza.

Czytaj więcej

Problematyczne obszary w podatku VAT – błędy i niejednoznaczne interpretacje

CiRZ_5-6_44.jpg

Podatek VAT jest podatkiem, którego podatnicy szczególnie się obawiają ze względu na konsekwencje, jakimi mogą skutkować popełnione błędy. Ponadto ustawa o podatku od towarów i usług jest jedną z częściej zmienianych ustaw, co powoduje trudności interpretacyjne wśród podatników. W takiej sytuacji nie jest trudno o popełnienie błędu ze względu na nieprawidłową interpretację często zmieniających się przepisów czy brak aktualnej informacji o wchodzących właśnie zmianach.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama