W ostatnich latach można zauważyć, iż pracodawcy chcąc pokazać się w pozytywnym świetle na rynku pracy, zdecydowali się na coraz częstsze oferowanie dodatkowych benefitów i świadczeń dla pracowników, by przyciągnąć osoby wyróżniające się na rynku pracy i zaskarbić sobie ich lojalność. Takie świadczenia mogą przyjmować różne formy, również niepieniężne, co często wiąże się z problemem ich wyceny i ujęcia w czasie w księgach rachunkowych. Zagadnienia te regulują zapisy MSR 19 Świadczenia pracownicze.

Cel i zakres MSR 19

Celem standardu jest uregulowanie rachunkowości świadczeń pracowniczych oraz ujawniania informacji na ich temat, a w szczególności:

1. zobowiązań, gdy pracownik wykonywał pracę w zamian za świadczenia pracownicze, które mają być wypłacone w przyszłości oraz
  2. kosztów, gdy jednostka wykorzystuje korzyści ekonomiczne, wynikające z pracy wykonanej przez pracownika, w zamian za świadczenia pracownicze.

Świadczenia pracownicze, do których stosuje się MSR 19, obejmują świadczenia wynikające ze:

1. sformalizowanych programów lub innych sformalizowanych ustaleń między jednostką a jej poszczególnymi pracownikami, grupami pracowników i ich przedstawicielami;
  2. wymogów prawnych lub ustaleń branżowych, na podstawie których jednostki są zobowiązane do wpłacania składek na rzecz krajowych, państwowych, branżowych i innych wielozakładowych programów; lub
  3. niesformalizowanych praktyk, które powodują powstanie zwyczajowo oczekiwanego obowiązku. Niesformalizowana praktyka powoduje powstanie zwyczajowo oczekiwanego obowiązku w wypadku, gdy jednostka nie ma realnej możliwości niezapłacenia świadczeń pracowniczych.

Zgodnie ze standardem, świadczenia pracownicze obejmują:

1. krótkoterminowe świadczenia pracownicze, jak pensje i składki na ubezpieczenie społeczne, płatny urlop wypoczynkowy i płatne zwolnienia chorobowe, udziały w zyskach i premie oraz świadczenia niepieniężne (jak opieka medyczna, zakwaterowanie, samochody oraz darmowe bądź dotowane dobra lub usługi) na rzecz obecnych pracowników;
  2. świadczenia po okresie zatrudnienia, jak emerytury, pozostałe świadczenia emerytalne, emerytalne ubezpieczenie na życie albo emerytalna opieka zdrowotna;
  3. pozostałe długoterminowe świadczenia pracownicze, w tym urlop udzielany pracownikom z tytułu wysługi lat, urlop naukowy, jubileusz bądź inne długoterminowe świadczenia pracownicze, długoterminowe świadczenia rentalne oraz, jeśli nie są one płatne w całości w okresie 12 miesięcy od zakończenia okresu, udziały w zyskach, premie i odroczone wynagrodzenie; oraz
  4. świadczenia z tytułu rozwiązania stosunku pracy.

Krótkoterminowe świadczenia pracownicze

Zgodnie z definicją zawartą w standardzie, krótkoterminowe świadczenia pracownicze to świadczenia pracownicze (inne niż świadczenia z tytułu rozwiązania stosunku pracy), które są w całości należne w ciągu 12 miesięcy od zakończenia okresu, w którym pracownicy wykonywali związaną z nimi pracę. Zaliczamy do nich:

• wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne;
  • krótkoterminowe płatne nieobecności, takie jak płatny urlop wypoczynkowy i płatne zwolnienie chorobowe;
  • wypłaty z zysku i premie przypadające do wypłaty w ciągu 12 miesięcy od zakończenia okresu, w którym pracownicy wykonywali związaną z nimi pracę;
  • świadczenia niepieniężne dla aktualnie zatrudnionych pracowników, takie jak opieka medyczna, mieszkania służbowe, samochody i inne nieodpłatnie przekazywane lub subsydiowane towary lub usługi.

Krótkoterminowe świadczenia dla pracowników jednostka ujmuje w księgach rachunkowych w przewidywanej i niezdyskontowanej wartości jako:

• zobowiązanie (bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów), po potrąceniu wszelkich kwot już zapłaconych. Jeśli kwota już zapłacona przekracza niezdyskontowaną wartość świadczeń, jednostka ujmuje tę nadwyżkę jako składnik aktywów (czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów) oraz
  • jako koszty, chyba że inny standard wymaga uwzględnienia tych świadczeń w koszcie wytworzenia składnika aktywów.

Full access available for logged users only. Log in or select the best subscription option here..

Wąskie gardła w budżetowaniu?

Łączenie się spółek – aspekt prawny i rachunkowy

Coraz częściej, ze względu na wymagający rynek oraz w celu dalszego i szybkiego rozwoju, dobrze prosperujące spółki o podobnym profilu decydują się na połączenie. Takie rozwiązanie zwiększa efektywność przedsiębiorstw, zmniejszając koszty działalności oraz daje możliwość osiągnięcia efektów synergii.

Ujemny kapitał jednostki

Ujemny kapitał własny jednostki to zagrożenie dla kontynuacji jej działalności. W takiej sytuacji jednostki mogą podjąć decyzję o kontynuowaniu działalności, tj. podjąć działania restrukturyzacyjne i sporządzać sprawozdanie bądź też rozpocząć proces likwidacji lub upadłości, co spowoduje, że jednostka będzie zobowiązana sporządzić sprawozdanie przy braku kontynuacji działalności.

Advertisement