Co różni reklamacje B2C od B2B? O czym pamiętać przy sprzedaży B2B? Jakie są zalety wyłączenia rękojmi za wady w regulaminie sklepu lub poprzez umowę? Na powyższe pytania odpowiadamy w niniejszym artykule.

Reklamacje w internetowej sprzedaży B2B

Rosnący rynek sprzedaży internetowej powoduje, że wielu przedsiębiorców właśnie tam przenosi core swojej działalności. Sprzedaż nie musi odbywać się już w samym lokalu przedsiębiorstwa, ale często następuje zdalnie, bez kontaktu bezpośredniego z klientem. Klik! i nasz koszyk zakupowy wchodzi w stan realizacji.

Co jednak w sytuacji, gdy sprzedajemy towar innemu przedsiębiorcy – nie konsumentowi, a rzecz nie działa, ma wadę lub jest niekompletna? Wydawałoby się, że właściwie nie ma różnicy, czy sprzedajemy nasze towary konsumentowi, czy osobie prawnej. Otóż nie. Różnic jest sporo. Szczególnie w przypadku reklamacji.

Ograniczenie ochrony kupującego

Pamiętaj! Kupującemu, w przypadku stwierdzenia wady rzeczy sprzedanej, przysługują roszczenia:

  1. Wymiana rzeczy na nową, wolną od wad
  2. Naprawa rzeczy
  3. Obniżenie ceny
  4. Odstąpienie od umowy

W najprostszym ujęciu rękojmia to podstawowa zasada odpowiedzialności sprzedawcy za jego produkt, która pozwala klientom na składanie reklamacji w przypadku dostrzeżenia wady zakupionego towaru. Co do zasady, odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej trwa przez 2 lata od momentu wydania produktu klientowi.

Sprzedaż w obrocie B2B charakteryzuje się – co najbardziej istotne – mniejszą ochroną interesu kupującego, aniżeli gdyby kupującym był konsument. Wydaje się, że jest to słuszna koncepcja, ponieważ szczególna ochrona konsumenta w kontakcie z przedsiębiorcą wychodzi z dysproporcji sił i możliwości rynkowych obu stron. Konsument jako podmiot słabszy w relacji z podmiotem profesjonalnym zasługuje, w ocenie ustawodawcy, na szczególną ochronę.

Taka jednak nie jest konieczna, w jego opinii, gdy relacje kształtują się między dwiema osobami prawnymi. Obowiązki, jakim musi sprostać przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą są takie same, jak dużej spółki prawa handlowego. Jedni i drudzy jednak, mając na uwadze koszt generowany poprzez występowanie wady fizycznej rzeczy w towarze sprzedanym innemu podmiotowi obrotu rynkowego, muszą pamiętać o kilku istotnych kwestiach, które powinni regulować regulaminem sklepu, bądź odpowiednimi zapisami umów B2B.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Zmieniły się zasady przekształcania, łączenia i podziału spółek

Zmieniły się zasady przekształcania, łączenia i podziału spółek

Od 15 września 2023 r. obowiązują zmiany w zasadach transgranicznego przekształcania, łączenia i podziału spółek. Zmiany m.in. przyznają spółce komandytowo-akcyjnej pełną zdolność łączeniową oraz podziałową i wprowadzają podział przez wyodrębnienie. Jest to kolejny etap implementacji tzw. pakietu prawa spółek przewidzianego prawem europejskim. Częścią tego pakietu jest także ustawa o uczestnictwie pracowników w spółce powstałej w wyniku transgranicznego przekształcenia, połączenia lub podziału spółek, która także zaczęła obowiązywać od połowy września 2023 r.

Czytaj więcej

Przeciwdziałanie nadmiernym opóźnieniom w regulowaniu zobowiązań handlowych

Przeciwdziałanie nadmiernym opóźnieniom w regulowaniu zobowiązań handlowych

Przedsiębiorcy zawierają między sobą szereg transakcji handlowych, których przedmiotem jest odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług. Transakcje te realizowane są za wynagrodzeniem należnym sprzedawcy. W praktyce gospodarczej zdarzają się jednak opóźnienia w zapłacie wynagrodzenia sprzedawcy przez nabywcę towarów i usług. Rodzą one ryzyko powstawania zatorów płatniczych mających wpływ na zachowanie płynności finansowej przedsiębiorców uczestniczących w rynkowej wymianie handlowej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.