Biura prowadzące księgi rachunkowe, doradcy podatkowi, adwokaci i radcowie prawni już od kilku lat objęci są obowiązkiem stosowania przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. 30 marca 2021 r. uchwalono zmianę tej ustawy (Dz.U. z 2021 r. poz. 815), która wprowadza bardzo istotne zmiany.

Jakie nowe obowiązki wprowadza nowelizacja przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy

Najistotniejsze zmiany dotyczą rozszerzenia listy podmiotów obowiązanych do stosowania tych przepisów (m.in. o biura rachunkowe zajmujące się prowadzeniem ksiąg podatkowych) oraz modyfikacji i wprowadzenia nowych obowiązków w zakresie walki z praniem pieniędzy. Konsekwencją zmian jest konieczność stworzenia procedur wewnętrznych od nowa przez jednostki, które zostały dołączone do listy jednostek obowiązanych, lub zmiana/modyfikacja stosowanych do tej pory procedur przez jednostki obecnie do tego zobowiązane.

Znowelizowane przepisy ustawy weszły w życie – co do zasady – 15 maja 2021 r. Jednak wiele z nich wejdzie w życie w terminie późniejszym, tj.:

  • 31 lipca 2021 r. – przepisy dotyczące rozszerzenia katalogu podmiotów obowiązanych do stosowania ustawy;
  • 31 października 2021 r. – przepisy dotyczące wykonywania przez instytucje obowiązane obowiązków w zakresie:
  • środków bezpieczeństwa finansowego, w tym wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego (m.in. podwyższające próg pozwalający na odstąpienie od stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w odniesieniu do pieniądza elektronicznego),
  • szkolenia pracowników,
  • funkcjonowania oraz weryfikacji danych zawartych w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR),
  • procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów.

Najważniejsze zmiany w ustawie z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu wprowadzone ustawą z 30 marca 2021 r. o zmianie tej ustawy obejmują:

  • rozszerzenie katalogu instytucji obowiązanych, które muszą wdrożyć i realizować specjalne procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy,
  • nowe obowiązki dla obecnych instytucji obowiązanych,
  • rozszerzenie zakresu szkolenia pracowników,
  • rozszerzenie wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów,
  • ułatwienia w identyfikacji beneficjentów rzeczywistych,
  • rozszerzenie listy podmiotów zobowiązanych do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych i ich aktualizacji,
  • uszczegółowienie zasad dotyczących stosowania przez instytucje obowiązane środków bezpieczeństwa finansowego,
  • zdefiniowanie wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Reprezentacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Reprezentacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Jeśli słyszymy o reprezentacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółki z o.o.), to od razu pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy, jest zarząd spółki. I słusznie. Spółka z o.o. jako osoba prawna działa przez swoje organy, a organem, który prowadzi sprawy spółki i reprezentuje ją na zewnątrz, jest zarząd.

Czytaj więcej

Reklamacje w internetowej sprzedaży B2B

Reklamacje w internetowej sprzedaży B2B

Co różni reklamacje B2C od B2B? O czym pamiętać przy sprzedaży B2B? Jakie są zalety wyłączenia rękojmi za wady w regulaminie sklepu lub poprzez umowę? Na powyższe pytania odpowiadamy w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama