Controller finansowy to w obecnych czasach osoba, która powinna cechować się wykształceniem kierunkowym, wiedzą teoretyczną z zakresu finansów, znajomością języka obcego. Jednakże powinien to być również specjalista posiadający solidny warsztat techniczny, czyli zaawansowaną wiedzę w obszarze Excela czy wizualizacji danych. Świat finansów przenika się coraz mocniej z nowoczesnymi technologiami, co sprawia, że dobry controller nie może poprzestać na wiedzy teoretycznej. Wiele przedsiębiorstw stawia na optymalizację procesów, do czego niezbędna jest dobra wiedza techniczna. Niniejszy artykuł w odpowiedzi na te potrzeby skupia się na 5 funkcjach, 15 skrótach klawiaturowych oraz 2 wykresach, które każdy controller finansowy powinien znać, by za ich pomocą optymalizować procesy, jednocześnie skracając nakład czasu potrzebny do wykonania zadania.

Warsztat techniczny controllera, czyli 5 najważniejszych funkcji oraz 15 skrótów, które warto znać

5 najważniejszych funkcji w pracy kontrolera finansowego – funkcja UNIQUE

Pierwszą z funkcji, którą warto poznać i stosować jest funkcja UNIQUE (w polskiej wersji językowej UNIKATOWE). Funkcja ta została wprowadzona w wersji Excela z 2021 roku. Została ona podobnie jak inne funkcje (np. XLOOKUP, o której później) wdrożona, by odpowiedzieć na potrzeby użytkowników.

Spójrzmy na wykres 1. Jest to krótki raport przedstawiający produkty sprzedane w ostatnim tygodniu przez pewną firmę produkcyjną. Każdy produkt ma swoją serię lub wiele serii. Nas interesuje, ile unikatowych produktów zostało sprzedanych w badanym okresie. Możemy oczywiście usunąć duplikaty wchodząc w kartę Dane, a następnie klikając „usuń duplikaty”. Jest to jednak rozwiązanie niekorzystne, o tyle, że wiersze zostaną usunięte i de facto przy większej ilości wierszy (np. 1000) nie wiemy co zostało usunięte, nie mamy kontroli nad danymi. W tym miejscu wchodzi do gry funkcja UNIQUE, która daje nam większą kontrolę i pozwala na dwa różne sposoby przefiltrować duplikaty.

Pierwszy sposób filtrowania za pomocą UNIQUE to utworzenie listy unikatowych wartości, z zastrzeżeniem, że jeśli pojawi się duplikat, tak jak w naszym przykładzie produkt Y150, to Excel usunie drugą i kolejną wartość, Y150 natomiast pozostawi na liście ten produkt. Widać to w środkowej tabeli z wykresu 1. Funkcja nie usunęła za to duplikatów wartości, jak 200 w kolumnie Series czy „Z” z kolumny Product. Listę wartości tworzymy wpisując formułę zgodnie z powyższym wykresem – należy wybrać dwukrotnie „false”. Pierwsze false odnosi się do tego, że szukamy duplikatów w wierszach, nie kolumnach. Drugie definiuje, że chcemy widzieć na liście wartość, która została zduplikowana.

Zamieniając ostatni argument na „true” osiągamy kształt tabeli po prawej stronie wykresu nr 1, czyli otrzymujemy listę z całkowitym pominięciem duplikatów, w tym wypadku produktu Y150. Warto dodać, że funkcji UNIQUE można użyć z pominięciem ostatnich dwóch argumentów. Wtedy niejako domyślnie Excel odczytuje ostatnie dwa argumenty jako false i otrzymujemy kształt danych zbieżny ze środkową tabelą. Warto jednak znać rolę ostatnich dwóch argumentów.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wykres wodospadowy w Excelu – przykład

Wykres wodospadowy w Excelu – przykład

Czasami chcemy pokazać na wykresie zmiany na naszym koncie bankowym, bilans zysków i strat, przychodów i kosztów. W takich sytuacjach ciekawą możliwością jest wykres wodospadowy/kaskadowy. Żeby go stworzyć, potrzebujesz przynamniej Excela 2016 i odpowiednio przygotowanych danych.

Czytaj więcej

Menedżer scenariuszy w Excelu – przykład zastosowania

Menedżer scenariuszy w Excelu – przykład zastosowania

Zapewne wielu z Was spotkało się kiedyś z sytuacją, w której próbuje kupić jakiś towar bądź usługę i w której ma do wyboru kilka wariantów cenowych. I w zasadzie nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że bardzo często te warianty różnią się np. jednym elementem (czyli np. dokupujemy dodatkowe ubezpieczenie na dany towar). I może też być tak, że w tych ofertach będą istnieć różne parametry, które są stałe dla każdej oferty i będą istnieć także parametry, które będą się różnić w zależności od konkretnego wariantu. Jak to się jednak wszystko ma do Excela?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.