Każda firma powinna dążyć do tego, aby w pełni zaspokoić oczekiwania swoich właścicieli. Postulat ten musi więc także uwzględniać konieczność sprostania wymogom inwestorów odnośnie do poziomu i częstości wypłat dywidendy. Konstruując politykę wypłat dywidendy należy pamiętać o utrzymaniu struktury kapitału na optymalnym poziomie.

Polityka dywidendy w firmie

Dywidenda z jednej strony stanowi korzyść finansową akcjonariuszy, z drugiej zaś jest dodatkowym wydatkiem dla przedsiębiorstwa. Jest ona częścią zysku netto, która po jego podziale nie zostaje zatrzymana w firmie i dalej reinwestowana, lecz zostaje wypłacana (najczęściej w gotówce) właścicielom przedsiębiorstwa.

Rodzaje dywidend

W spółkach możemy mieć do czynienia z dwoma rodzajami dywidend:

  1. wypłacanymi posiadaczom akcji zwykłych oraz
  2. wypłacanymi posiadaczom akcji uprzywilejowanych.

W drugim z wymienionych przypadków chodzi o szczególne uprzywilejowanie co do wielkości wypłacanej dywidendy, niezwiązane jednak z pierwszeństwem pewnej grupy właścicieli w przypadku podziału zysku netto.

Dla dywidend dotyczących akcji zwykłych na każdą akcję przypada taka sama dywidenda – a zatem dzieli się łączną wielkość dywidendy uchwalonej przez walne zgromadzenie akcjonariuszy przez liczbę wszystkich akcji zwykłych.

W przypadku akcji uprzywilejowanych ich posiadacze posiadają znacznie szerszy wachlarz uprawnień:

  1. w okresach szczególnie dobrych wyników firmy mogą liczyć na dodatkową dywidendę,
  2. jeśli w ostatnich latach ze względu na kiepskie wyniki spółka nie wypłacała dywidendy, a wyniki ostatniego bieżącego okresu to usprawiedliwiają, posiadacze akcji uprzywilejowanych mogą otrzymać tzw. dywidendę skumulowaną, czyli obejmującą zarówno bieżącą wypłatę, jak i wypłatę zaległych dywidend,
  3. statut spółki może stanowić, że posiadaczom akcji uprzywilejowanych wypłacana będzie stała dywidenda, niezależnie od bieżąco realizowanych wyników spółki.

Pozostałe 95% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe stanowią rodzaj umowy przybierającej formę decyzji administracyjnej, zawartej w zakresie określania cen transferowych między podatnikiem a organem podatkowym (szefem KAS). W ich ramach organ podatkowy akceptuje wybór i sposób stosowania metody weryfikacji ceny transferowej stosowanej w stosunkach między podatnikiem i podmiotami z nim powiązanymi. Uprzednie porozumienia cenowe mogą mieć charakter porozumień jednostronnych, dwustronnych lub wielostronnych.

Czytaj więcej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Grupy kapitałowe rządzą się swoimi prawami i mają do dyspozycji pewne instrumenty niedostępne dla innych podmiotów. Mowa tu m.in. o tzw. cash poolingu, czyli specjalistycznej usłudze bankowej polegającej na wspólnym zarządzaniu środkami pieniężnymi. Niniejszy artykuł porusza wiele kwestii związanych z cash poolingiem, takich jak procedura, rodzaje konsolidacji sald, korzyści ze stosowania tego instrumentu, a także podatkowe aspekty, o których warto wiedzieć.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.