Metod na pozyskanie finansowania jest wiele, to między innymi: kredyt bankowy, obligacje, najem zwrotny, faktoring, leasing czy pożyczki właścicielskie. W Polsce najem zwrotny nie jest tak rozpowszechniony, jak w krajach o silniejszych podstawach kapitałowych, typu Wielka Brytania czy w szczególności Stany Zjednoczone, niemniej w ostatnich latach z racji utrzymujących się wysokich stóp procentowych, nastąpił w Polsce znaczący wzrost zainteresowania tą formą finansowania.

Najem zwrotny nieruchomości w odniesieniu do tradycyjnych metod finansowania

Sale and leaseback, w tłumaczeniu najem zwrotny, to forma na pozyskanie finansowania dla rozwoju wielu przedsiębiorstw. Środki finansowe można uzyskać poprzez uwolnienie kapitału, który został przeznaczony na budowę posiadanej nieruchomości. Transakcja składa się z dwóch łączących się ze sobą etapów. W pierwszym kroku następuje sprzedaż nieruchomości na rzecz funduszu inwestycyjnego, a następnie jej dotychczasowy właściciel podpisując umowę najmu staje się najemcą, dalej prowadząc działalność w identycznym zakresie w tej samej nieruchomości. W ramach tej transakcji uwalniane są środki pieniężne, które przedsiębiorstwo może przeznaczyć na swój dalszy rozwój.

Przedsiębiorstwa wspierające swoją działalność kapitałem zewnętrznym dokonują wyboru co do odpowiednich dla siebie metod finansowania. Potrzeby kapitałowe występują w różnej skali, czasem faktoring jest wystarczający, często jednak firmy starają się uzyskać finansowanie zewnętrzne w możliwie dużej kwocie. Dla wielu przedsiębiorstw posiadających nieruchomość o charakterze produkcyjno-magazynowym czy biurowym, najem zwrotny jest dobrym rozwiązaniem.

Wybór odpowiedniej metody finansowania, poprzedzony dogłębną analizą, zapewni stabilność i przewidywalność. Występuje wiele aspektów, które należy wziąć pod rozwagę analizując dane rozwiązania finansowe, podstawowe parametry to między innymi: możliwa do uzyskania kwota, wkład własny, koszty obsługi zadłużenia, termin spłaty czy trudność w spełnieniu covenantów.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Dig.IT Granty na cyfryzację – policz wskaźniki, aby uzyskać wsparcie!

Dig.IT Granty na cyfryzację – policz wskaźniki, aby uzyskać wsparcie!

Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (dalej ARP) 10 października 2025 r. ogłosiła nabór wniosków w Konkursie nr 1/2025 Dig.IT Granty na cyfryzację1. Wnioski można składać od 3 do 21 listopada 2025 do godz. 16:00. Kwota środków przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach najbliższego naboru wynosi 20 000 000 PLN.

Czytaj więcej

Odkoduj AI! Niezbędnik finansisty do zrozumienia języka algorytmów

Odkoduj AI! Niezbędnik finansisty do zrozumienia języka algorytmów

AI niewątpliwie stało się najpopularniejszym hasłem, które zagościło już nie tylko na strategicznych spotkaniach zarządów, lecz również podczas codziennych przerw przy ekspresach do kawy. Czy jest to tylko chwilowa moda, która odejdzie równie szybko, jak przyszła, czy może jednak zupełnie nowa rzeczywistość, która nie dość, że pojawiła się błyskawicznie, to jeszcze w znacznej mierze bez naszej świadomej decyzji?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.