W ostatnich latach coraz częściej mówi się o rynku pracownika, gdzie widać coraz większe zapotrzebowanie na doświadczonych i wykształconych specjalistów oraz ich coraz mniejszą dostępność. W związku z tym zmieniają się również formy rekrutacji, które coraz częściej zdają się nie mieć końca. Należy zatem zadać pytanie: Ile trzeba wydać, by pozyskać odpowiedniego pracownika?

Koszty rekrutacji i pozyskania pracownika

Ukryte koszty rekrutacji

Pozyskanie nowego pracownika wiąże się z kosztami, jakie generuje proces rekrutacji. Inaczej wygląda rekrutacja w małym przedsiębiorstwie, gdzie zazwyczaj pracodawca „na własną rękę” poszukuje pracownika niż w wielkiej korporacji, w której wydzielony jest specjalny dział HR lub korzysta się z usług firmy outsourcingowej.

Chcąc obliczyć koszty rekrutacji, w zależności od sposobu jej przeprowadzenia należy wziąć pod uwagę:

  • koszt zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej/
    /koszty współpracy z agencją rekrutacyjną,
  • koszty czasu poświęconego na przeprowadzenie kilku rozmów kwalifikacyjnych,
  • koszty badań lekarskich,
  • koszty wstępnych szkoleń nowego pracownika,
  • koszty czasu pracy poświęconego przez innych pracowników na wdrożenie nowego pracownika,
  • koszt przygotowania miejsca pracy,
  • pensja za okres próbny.

Warto pamiętać, iż odpowiednio przeprowadzona rekrutacja jest jak inwestycja, dlatego też w zależności jakiego pracownika potrzebujemy, należy wybrać odpowiedni sposób rekrutacji. Warto zwrócić uwagę, że czasem tańszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług profesjonalnej agencji rekrutacyjnej niż poświęcenie własnego czasu na cały proces. Szacuje się, iż zatrudnienie nieodpowiedniego pracownika, który w krótkim czasie kończy współpracę z firmą może stanowić dla pracodawcy wydatek w wysokości nawet rocznego wynagrodzenia pracownika.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe

Uprzednie porozumienia cenowe stanowią rodzaj umowy przybierającej formę decyzji administracyjnej, zawartej w zakresie określania cen transferowych między podatnikiem a organem podatkowym (szefem KAS). W ich ramach organ podatkowy akceptuje wybór i sposób stosowania metody weryfikacji ceny transferowej stosowanej w stosunkach między podatnikiem i podmiotami z nim powiązanymi. Uprzednie porozumienia cenowe mogą mieć charakter porozumień jednostronnych, dwustronnych lub wielostronnych.

Czytaj więcej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Cash pooling w grupie kapitałowej

Grupy kapitałowe rządzą się swoimi prawami i mają do dyspozycji pewne instrumenty niedostępne dla innych podmiotów. Mowa tu m.in. o tzw. cash poolingu, czyli specjalistycznej usłudze bankowej polegającej na wspólnym zarządzaniu środkami pieniężnymi. Niniejszy artykuł porusza wiele kwestii związanych z cash poolingiem, takich jak procedura, rodzaje konsolidacji sald, korzyści ze stosowania tego instrumentu, a także podatkowe aspekty, o których warto wiedzieć.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.