Działy personalne coraz częściej stają się partnerami biznesowymi w organizacjach, a co za tym idzie, zmienia się ich rola – mają większy wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, ale także ponoszą większą odpowiedzialność. Nie pracują już w oderwaniu od celów i biznesu firmy – czasy, gdy działy personalne prowadziły projekty niezwiązane z potrzebami firmy, odchodzą do przeszłości. Obecnie wspierają działania biznesowe firmy, proponując rozwiązania dostosowane do aktualnych potrzeb. Zmienia się ponadto sposób budowania strategii personalnej, która – w odróżnieniu od wcześniej stosowanych reguł – powstaje na bazie strategii firmy i pozostaje z nią w ścisłym związku. Działy personalne, które są odpowiedzialne za wsparcie menedżerów w zarządzaniu kapitałem ludzkim, stosunkowo rzadko mierzą efektywność tego zarządzania i bagatelizują znaczenie analizy podejmowanych sposobów rozwoju pracowników, tymczasem niedoceniony i nieudolnie zarządzany kapitał ludzki można bardzo łatwo stracić, a zastąpienie go będzie prawdopodobnie trudne i czasochłonne.

Kapitał ludzki

Pracownicy nie są już traktowani przez organizacje jedynie jako zasoby czy koszty. Firmy zaczynają uznawać zatrudnianych ludzi za kapitał firmy, i co ważne, coraz częściej potrafią go docenić. Firmy, których działalność bazuje głównie na wiedzy i unikalnych kompetencjach, jakimi dysponują ich pracownicy (np. firmy dostarczające oprogramowanie komputerowe), coraz częściej doceniają je jako kapitał, bez którego firma może zacząć gorzej działać, a nawet przestać istnieć, ponieważ nie będzie w stanie wywiązać się ze złożonych klientom obietnic. Kapitał ludzki definiuje się jako kombinację wrodzonych talentów, wyznawanych wartości oraz nabytych umiejętności i wiedzy1.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

4 kluczowe obszary planowania produkcji

CiRZ_250_78.jpg

Firma, która ma wysokie koszty produkcji, duże zapasy, ciągłe przezbrojenia, opóźnienia wysyłek, brak mocy produkcyjnych itd. często używa sformułowania: „mamy problem z planowaniem”. Planowanie produkcji to temat, który w każdej firmie jest „problematyczny”. Nie bez przyczyny jednak w artykule słowo „problematyczny” zostało użyte w cudzysłowie.

Czytaj więcej

Klient nie/rentowny. Jak badać rentowność klientów według kanałów sprzedaży?

CiRZ_250_29.jpg

Badanie rentowności klientów jest istotnym zagadnieniem w przedsiębiorstwach, w szczególności w sytuacji, w której danemu klientowi oferowane są preferencyjne ceny. Może się zdarzyć wówczas, że choć pozornie marża uzyskiwana we współpracy z danym klientem pozostaje na akceptowalnym poziomie, to po uwzględnieniu wszystkich kosztów związanych z obsługą danego klienta okaże się, że jest to klient nierentowny dla przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Cyberbezpieczeństwo i ochrona aktywów jednostki w czasach pandemii

CiRZ_250_22.jpg

Przed wystąpieniem pandemii koronawirusa najczarniejsze scenariusze dotyczące zagrożenia firm mówiły o wirusach komputerowych, które powodowały wyłączenia systemów i brak możliwości pracy, trwający od kilku godzin do maksymalnie kilku tygodni. Okazało się jednak, że nastąpiło zupełnie coś przeciwnego i wirus przenoszony przez ludzi spowodował ogrom zmian w sposobie pracy, a tym samym duże wyzwanie dla infrastruktury informatycznej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama