Działy personalne coraz częściej stają się partnerami biznesowymi w organizacjach, a co za tym idzie, zmienia się ich rola – mają większy wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, ale także ponoszą większą odpowiedzialność. Nie pracują już w oderwaniu od celów i biznesu firmy – czasy, gdy działy personalne prowadziły projekty niezwiązane z potrzebami firmy, odchodzą do przeszłości. Obecnie wspierają działania biznesowe firmy, proponując rozwiązania dostosowane do aktualnych potrzeb. Zmienia się ponadto sposób budowania strategii personalnej, która – w odróżnieniu od wcześniej stosowanych reguł – powstaje na bazie strategii firmy i pozostaje z nią w ścisłym związku. Działy personalne, które są odpowiedzialne za wsparcie menedżerów w zarządzaniu kapitałem ludzkim, stosunkowo rzadko mierzą efektywność tego zarządzania i bagatelizują znaczenie analizy podejmowanych sposobów rozwoju pracowników, tymczasem niedoceniony i nieudolnie zarządzany kapitał ludzki można bardzo łatwo stracić, a zastąpienie go będzie prawdopodobnie trudne i czasochłonne.

Zarządzanie kompetencjami pracowników jako integracja procesów zarządzania zasobami ludzkimi i planami biznesowymi firmy

Kapitał ludzki

Pracownicy nie są już traktowani przez organizacje jedynie jako zasoby czy koszty. Firmy zaczynają uznawać zatrudnianych ludzi za kapitał firmy, i co ważne, coraz częściej potrafią go docenić. Firmy, których działalność bazuje głównie na wiedzy i unikalnych kompetencjach, jakimi dysponują ich pracownicy (np. firmy dostarczające oprogramowanie komputerowe), coraz częściej doceniają je jako kapitał, bez którego firma może zacząć gorzej działać, a nawet przestać istnieć, ponieważ nie będzie w stanie wywiązać się ze złożonych klientom obietnic. Kapitał ludzki definiuje się jako kombinację wrodzonych talentów, wyznawanych wartości oraz nabytych umiejętności i wiedzy1.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Optymalizacja kosztów zużycia energii w firmie

Optymalizacja kosztów zużycia energii w firmie

Współczesna energetyka zaczyna przypominać rozpędzające się Pendolino, z tym zastrzeżeniem, że tu przynajmniej znana jest stacja docelowa i pewność, że pociąg się zatrzyma. A w energetyce wszyscy się dzisiaj głowią nad tym, gdzie znajdziemy się za 3-5 czy 10 lat i jak wygląda stacja docelowa.

Czytaj więcej

Optymalizacja procesów logistycznych w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem rachunku kosztów działań

Optymalizacja procesów logistycznych w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem rachunku kosztów działań

Na rachunek kosztów działań (ABC – Activity Based Costing) można patrzeć jak na podstawę informacyjną do monitorowania i kontrolowania jednego z dwóch możliwych źródeł przewagi konkurencyjnej: niskokosztowej produkcji i niskokosztowej dystrybucji. Na podstawie informacji kosztowych o poszczególnych procesach i działaniach można zoptymalizować te procesy na poziomie przedsiębiorstwa lub podjąć decyzję o przeniesieniu niektórych procesów i działań do innej firmy (outsourcing).

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama