Coraz więcej firm poszukując poprawy wyników, aktywnie zarządza OPEX. Kompetencje w zakresie kontroli i zarządzania są przekazywane do działu controllingu, który współpracując z działami bezpośrednio generującymi te koszty, bliżej przygląda się zasadności ich ponoszenia i możliwości ograniczania, jeśli nie wpłynie to na zdolność do generowania przychodów. Na pewno wprowadzenie takich zmian z początku nie będzie łatwe...

Zarządzania kosztami OPEX

Ludzie przyzwyczajeni do ponoszenia pewnych wydatków mogą niechętnie współpracować. Jednak po pewnym czasie sami zauważą, że pewne koszty były generowane na skutek złych nawyków lub po prostu braku wiedzy, że można coś zrobić taniej. W naszym artykule przeanalizujemy przykład działu handlowego. Na jego podstawie zaprezentujemy, jak rejestrować te koszty, jak je kontrolować i jakie narzędzia wykorzystywać do ich lepszego monitoringu.

Co zaliczamy do kosztów OPEX

OPEX (ang. operating expenditures) to wydatki ponoszone na utrzymanie i realizowanie funkcji przedsiębiorstwa. Mogą one dotyczyć produktu, działu czy całych systemów. Są to typowe koszty operacyjne, które w większości przypadków stanowią koszt uzyskania przychodu. Ponosi się je po to, aby firma mogła realizować swoje cele. Nie znaczy to, że wszystkie są niezbędne. Najprościej mówiąc, są to koszty ponoszone w wyniku codziennej działalności firmy.

Do typowych kosztów OPEX zalicza się:

wynagrodzenia,

koszty zakupu materiałów biurowych,

koszty paliwa,

ubezpieczenia,

koszty delegacji,

opłaty leasingowe,

podatki i opłaty.

Oczywiście bezpośrednie obniżenie OPEX w krótkim terminie spowoduje wzrost wyniku finansowego. Należy jednak również uwzględniać ich wpływ na perspektywę średnio- i długoterminową.

Przykład

Jeśli ograniczymy wydatki na paliwo dla przedstawicieli handlowych, może to spowodować, że zmniejszą oni liczbę wizyt w sklepach, przez co nie będą w stanie zapewnić pełnej dostępności produktów. Z drugiej strony należy również ocenić, czy obecny model pracy handlowców nie jest zbyt kosztowny i czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie zdefiniowanych na dany dzień tras, które zapewniają dobry serwis sklepów, jednocześnie optymalizując koszty.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: www.analizafinansowa.pl

Zobacz również

Niskie zapasy vs wysoka obsługa klienta, czyli z jakimi problemami mierzy się planowanie

Niskie zapasy vs wysoka obsługa klienta, czyli z jakimi problemami mierzy się planowanie

Planowanie to ciąg zdarzeń mających swoje konsekwencje w zapasach i obsłudze klienta. Przepływ informacji, poukładane procesy w organizacji definiują jakość ostatecznej obsługi klienta i wielkości zamrożonego kapitału. Odpowiednie zrozumienie ograniczeń, jak i możliwości pozwala na wykorzystanie szans i kontrolę zagrożeń.

Czytaj więcej

Budżetowanie odgórne vs budżetowanie partycypacyjne

Budżetowanie odgórne vs budżetowanie partycypacyjne

Jakie są kryteria wyboru przez przedsiębiorstwo metody budżetowania? Jak uwzględnić w procesie planowania formalną strukturę organizacyjną? Kiedy zdecydować się na budżetowanie top-down, a kiedy na budżetowanie partycypacyjne?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.