Sprawnie zarządzana organizacja funkcjonuje, opierając się na wyznaczonych celach, w sensie organizacyjnym, kadrowym, jakościowym i ilościowym. Każda jednostka gospodarcza jest inna, ma inną kulturę zarządzania, inny sposób na przetrwanie, zarządzanie zasobami i walkę rynkową. Controlling determinuje podejmowanie decyzji zarządczych, dlatego jest jedyny i niepowtarzalny dla danej organizacji. Etapy wdrażania koncepcji też będą różne, biorąc pod uwagę szereg czynników i kryteriów wyboru działania i wdrażania. Controlling to system kierowania, proces sterowania, instrument zarządzania, zbiór metod i sposobów organizowania zasobów przedsiębiorstwa. To specyficzna koncepcja myślenia.

Wdrażanie controllingu w przedsiębiorstwie

Controlling to całość analityczno-kierowniczych czynności (planistyczno-rachunkowych), których celem jest poprawa kierowania przedsiębiorstwem i które w sensie organizacyjnym mogą być usamodzielnione (delegowane). Controlling uważany jest za narzędzie zwiększania sprawności funkcjonowania podmiotów gospodarczych. Wdrożenie controllingu zmusza kadrę menedżerską do ciągłego uczenia się, zmiany sposobu myślenia i nadążania za otoczeniem.

Controlling to koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, która traktuje przedsiębiorstwo jako system wzajemnie powiązanych elementów, uwzględniająca jego indywidualny charakter i zmieniające się warunki otoczenia gospodarczego.

H.J. Vollmuth1 definiuje controlling jako „ponadfunkcyjny instrument zarządzania”. Controlling stanowi środek do osiągania założonych celów, zajmuje się koordynacją działań i procesów w przedsiębiorstwie.

Współcześnie wyróżnia się różne koncepcje rozwoju controllingu, a jego główną ideą staje się zbudowanie logicznego systemu, który poprzez integrację różnych elementów strukturalnych jednostki gospodarczej w przekroju ekonomicznym, technicznym, organizacyjnym oraz finansowym będzie determinował menedżerów do podejmowania trafnych decyzji o charakterze operacyjnym i strategicznym2.

Zastosowanie controllingu w przedsiębiorstwie powinno przyczyniać się do realizacji jego celów, takich jak:

  • poprawa rentowności,
  • płynność finansowa,
  • skuteczna i efektywna realizacja zadań,
  • minimalizacja kosztów prowadzonej działalności,
  • wysoka jakość produktów/usług,
  • sprawna organizacja pracy,
  • etyka/ekologia.

Controlling korzysta z wielu metod i narzędzi, dzięki którym jednostka gospodarcza działa zgodnie z zamierzeniami. Wybrane metody i narzędzia według różnych autorów przedstawiono na rysunku 2.

Aby przedsiębiorstwo funkcjonowało w oparciu o koncepcję controllingu, należy podjąć działania wdrożeniowe. Jest to czasochłonny, żmudny i trudny proces, do którego organizacja powinna się odpowiednio przygotować. Traktuje się go jako przedsięwzięcie organizacyjno-techniczne oraz ekonomiczne, wymagające zaangażowania kierownictwa wyższego i średniego szczebla, jak również pracowników przedsiębiorstwa.

Uwarunkowania metodyczne wdrażania controllingu zostały szeroko opisane, m.in. w książce Controlling jako narzędzie usprawniające funkcjonowanie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W. Siekierskiego3, z którym powinny się zapoznać osoby zainteresowane wdrożeniem koncepcji controllingu.

Autor przedstawia uwarunkowania metodyczne wdrożenia controllingu wynikające m.in. z doświadczeń J. Goliszewskiego i J. Betlejewskiego. Według J. Goliszewskiego należy wyróżnić kilka etapów, które pozwolą na sprawne wdrożenie controllingu w przedsiębiorstwie.

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.