Powiedzieć, że pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe konsumentów na całym świecie, to jak nie powiedzieć nic. Boom na e-handel trwa od kilku lat, zaś ostatni rok spowodował jego gwałtowny wzrost. Na większe zapotrzebowanie na zakupy online wpłynęło kilka czynników: bezpieczeństwo sanitarne, lockdown (niemożność zrobienia zakupów w sklepach stacjonarnych oraz chęć zabicia czasu w związku z zamknięciem kin, muzeów i innych instytucji kultury), wygoda (wiele firm przeszło na pracę w systemie home office, przez co część społeczeństwa wykonuje swoje obowiązki daleko od centrów miast; sklepy stacjonarne przestały więc być łatwe do odwiedzenia „po drodze”). Wiele wskazuje na to, że ten trend zostanie z nami na stałe. Sugeruje to m.in. raport PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”, wg którego tylko w naszym kraju CAGR (średnia roczna stopa wzrostu) dla branży TSL wynosi 4%. Z kolei, z badania przeprowadzonego w październiku 2020 r. przez amerykańską spółkę Pitney Bowes wynika, że w ciągu najbliższych sześciu lat globalny wolumen przesyłek podwoi się i wyniesie 262 miliardy.

Sprawdzone sposoby na optymalizację transportu w sektorze e-commerce

Tak silny wzrost branży e-commerce przyczynia się do zmian na rynku transportowym. Wraz z handlem elektronicznym rozwija się sektor przesyłek kurierskich, a także inne formy transportu. Jak wynika z raportu PwC „Transport przyszłości. Raport o perspektywach rozwoju transportu drogowego w Polsce w latach 2020-2030”, coraz bardziej zauważalna jest zmiana struktury popytu ze strony klientów w kierunku usług mniejszych wolumenów: zaobserwowano szybszy wzrost przewozów drobnicowych (LTL) niż całopojazdowych (FTL), czego przyczyn należy upatrywać w próbach sprostania coraz wyższym wymaganiom klientów, dotyczącym czasu dostaw i dostępności towarów. Co ciekawe, taka zmiana może być korzystna dla przewoźników, ponieważ ładunki drobnicowe są z reguły droższe niż całopojazdowe.

Rozwój e-commerce prowadzi więc do powstania nowych wyzwań zarówno dla przedsiębiorstw handlowych, jak i dla branży TSL – i to niemal na wszystkich etapach łańcucha dostaw.

Deficyt mocy transportowych – jak znaleźć sprawdzonych przewoźników?

Oczekiwania klientów sektora e-commerce wobec dostawy ich zamówień można ująć w trzech hasłach: szybko, niezawodnie i tanio. Wszystkie te elementy zależą w dużej mierze od sytuacji na rynku transportowym. O ile rok temu, podczas pierwszego ogólnoświatowego lockdownu spowodowanego COVID-19, zamknięcie fabryk poskutkowało ogromną nadwyżką ofert przewoźników w stosunku do dostępnych ładunków, o tyle obecnie sytuacja wróciła już do poziomu sprzed pandemii. Jak pokazuje najnowszy raport Barometru transportowego TIMOCOM, w pierwszym kwartale 2021 r. odnotowano o 10 milionów ofert ładunków więcej niż w analogicznym okresie 2020, a więc dopiero u progu europejskiego lockdownu. Co to oznacza dla przedsiębiorców zajmujących się e-commerce? Przede wszystkim, możliwy wzrost cen za usługi transportowe ze względu na deficyt przewoźników, po drugie, trudności w znalezieniu odpowiedniej firmy przewozowej – zwłaszcza w przypadku pilnej konieczności wysłania większych partii towaru. W takich sytuacjach przedsiębiorcy trudniący się produkcją i handlem korzystają z giełd transportowych.

Giełdy, czyli wirtualne rynki ofert transportowych nie służą wyłącznie transakcjom pomiędzy spedytorami a przewoźnikami – wyjaśnia Julian Wierzbowski, Sales & Customer Focus Manager w TIMOCOM – przeciwnie, są one przydatnym narzędziem także dla przedsiębiorców zajmujących się e-handlem. Dostęp do giełd otrzymują jedynie firmy z określonym stażem na rynku i wyłącznie pod warunkiem pozytywnego przejścia procesu weryfikacji. Wiarygodność kontrahentów w połączeniu z ich ilością (np. sieć TIMOCOM obejmuje obecnie ponad 45 000 sprawdzonych podmiotów) umożliwia znalezienie właściwych opcji transportowych w krótkim czasie i w konkurencyjnych cenach. Dzięki temu wymagania klientów, aby towar był dostarczony szybko, niezawodnie i tanio, stają się jak najbardziej możliwe do realizacji.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Analiza rentowności

Analiza rentowności

Kluczowym elementem oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa jest analiza jego rentowności. Jej celem jest określenie zdolności do generowania zysku oraz wartości firmy w ujęciu bezwzględnym oraz względnym, w odniesieniu do poszczególnych pozycji bilansu i rachunku zysków i strat. Ocenę względną umożliwia zastosowanie wskaźników rentowności.

Czytaj więcej

Wybrane obszary kształtujące kondycję finansową w dobie kryzysu

Wybrane obszary kształtujące kondycję finansową w dobie kryzysu

Funkcjonowanie przedsiębiorstw na konkurencyjnym rynku to konieczność ciągłej rywalizacji w kontekście prowadzenia racjonalnej polityki finansowej. Wymaga to od potencjalnych zarządzających nie tylko ogólnej wiedzy ekonomicznej z zakresu analizy rynku, ale także opanowania narzędzi umożliwiających efektywne identyfikowanie podstawowych kategorii ekonomicznych, wpływających na kształtowanie korzyści płynących z prowadzenia przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama