Wiele firm ulega pokusie wykorzystanie efektów, jakie drzemią w dźwigniach finansowych i operacyjnych. Niestety liczni przedsiębiorcy nieświadomi ryzyka, jakie wiąże się z wykorzystywaniem dźwigni, musieli zamknąć swoją działalność. Niepokój może budzić fakt, że nadal wielu menedżerów nie chce dostrzegać zagrożeń wynikających z tak zwanego lewarowania.

Ryzyko ukryte w dźwigniach

Dźwignia operacyjna

Bez względu na to, czy i jaką wielkość sprzedaży realizuje firma, obciążeniem dla wyniku finansowego będą koszty stałe. Są to takie koszty, jak: amortyzacja, czynsze, wynagrodzenia administracji, opłaty, utrzymanie biura. Poziom tych kosztów decyduje o wrażliwości zysków na zmiany w zakresie przychodów ze sprzedaży. Jest to związane z istnieniem efektu dźwigni operacyjnej. Menedżerowie chętnie wykorzystują efekt tej dźwigni do prezentowania planowanych strategii sprzedaży. W szczególności mogą używać tego argumentu, w sytuacji gdy efekt dźwigni operacyjnej wskazuje na silny wzrost po stronie zysków. Powinni jednak zwracać uwagę, że w równym stopniu co dodatkowe zyski, mogą pojawić się straty. Dlatego też dźwignia operacyjna to również wskaźnik informujący o potencjalnym ryzyku biznesowym.

Rozpatrując efekt dźwigni operacyjnej, należy pamiętać, że największych korzyści wcale nie odnoszą firmy, które posiadają najwyższe koszty stałe. Spójrzmy na tabelę poniżej, w której analizie poddajemy dwie firmy:

Zobaczmy, jak zmieni się zysk operacyjny, jeśli założymy wzrost przychodów ze sprzedaży o 20% i proporcjonalny wzrost kosztów zmiennych (również o 20%). Koszty stałe pozostają bez zmian:

Teraz możemy przystąpić do obliczenia procentowej zmiany zysku według formuły:

(zysk po zmianie – zysk przed zmianą) / zysk przed zmianą

Wynik prezentuje tabela poniżej:

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.