Jakie KPI dobrać do badania efektywności kanałów digitalowych? Jakie narzędzia wykorzystać do tej analizy? Na czym polega atrybucja konwersji?

Rosyjska ruletka z marketingiem. Czy warto badać efektywność digitalowych kanałów?

Połowa pieniędzy, które wydaję na reklamę jest zmarnowana, problem w tym, że nie wiem która połowa. Wielu osobom może się wydawać, że w czasach wszechobecnego internetu, zaawansowanych technologii i sztucznej inteligencji zacytowany problem Johna Wanamakera, pioniera nowoczesnej reklamy, jest zaledwie wspomnieniem. Niestety, nic bardziej mylnego. Również obecnie większość właścicieli biznesów gra z marketingiem w rosyjską ruletkę. Co jednak zrobić, by wygrać? Z pomocą przychodzą nam analityka, atrybucja konwersji i jej modelowanie.

KPI – czyli jak przygotować się do gry?

KPI (Key Performance Indicator) to kluczowy wskaźnik efektywności, czyli metryka, która pozwala nam ocenić stan naszego biznesu oraz stopień realizacji wyznaczonych celów. Dzięki kluczowym wskaźnikom wiemy, czy zmierzamy w dobrą stronę, jesteśmy też w stanie szybko reagować na otaczające nas zmiany.

Co więcej, KPIs to nie tylko cyfry i procenty – to też świetne narzędzia do motywowania zespołu do wykonywania prac, które są nieco mniej bliskie ich sercu, a przecież nie mniej ważne i potrzebne. W końcu nie każdego dnia możemy zdobywać Mount Everest – nawet w marketingu!

Jak wybrać cel?

Pamiętaj, że twoje cele powinny być SMART! Co to oznacza? Muszą być skonkretyzowane (Specific), mierzalne (Measurable), osiągalne (Achievable), istotne (Relevant) i określone w czasie (Time-bound). Dobrym celem będzie więc wzrost sprzedaży o 15% w trakcie kampanii trwającej od czerwca do grudnia 2021 r., z kolei niezbyt trafionym sam wzrost sprzedaży.

Kluczowe wskaźniki efektywności mogą być różne i z pewnością zależeć będą od celów, jakie stawiamy przed naszym biznesem oraz od branży, w jakiej działamy. Generowanie jakościowych leadów sprzedażowych będzie istotne dla firmy działającej w modelu B2B, jednak niekoniecznie dla sklepu z kosmetykami dla dzieci. W przypadku B2C zdecydowanie częściej postawimy na sprzedaż bezpośrednią i wyższą wartość koszyków. Przykładowe cele i KPI, które możemy postawić przed naszym przedsiębiorstwem, znajdziemy na rysunku 1.

Narzędzia potrzebne do gry – zbierzmy wszystkie w 5 krokach!

Nawet do gry w rosyjską ruletkę potrzebne są kula i rewolwer. Jak mamy „zagrać” w skuteczną analitykę bez odpowiednich narzędzi i przygotowania?

Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Controlling 2040 – perspektywy i wizualizacja przyszłości

Controlling 2040 – perspektywy i wizualizacja przyszłości

Controlling finansowy to jeden z tych działów, po których doskonale widać zmieniające się oczekiwania, wpływ nowoczesnych narzędzi czy AI. Wymagania wobec obecnych kontrolerów mogą mieć niewiele wspólnego z tymi stawianymi kontrolerom w 2040 r. Jakie to będą oczekiwania? Jakie kompetencje będą kluczowe? Co nas czeka? O tym wszystkim przeczytają Państwo w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Rozliczenie wyniku finansowego w przedsiębiorstwie

Rozliczenie wyniku finansowego w przedsiębiorstwie

Wynik finansowy to po prostu rezultat działalności finansowej firmy lub organizacji za cały rok, wyrażony zazwyczaj w postaci zysku albo straty netto. Mówiąc prościej: mówi on o tym, czy firma zarobiła, czy straciła pieniądze w danym roku. Wynik finansowy za dany rok obrotowy może zostać rozliczony dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za ten rok.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.