Jakie KPI dobrać do badania efektywności kanałów digitalowych? Jakie narzędzia wykorzystać do tej analizy? Na czym polega atrybucja konwersji?

Rosyjska ruletka z marketingiem. Czy warto badać efektywność digitalowych kanałów?

Połowa pieniędzy, które wydaję na reklamę jest zmarnowana, problem w tym, że nie wiem która połowa. Wielu osobom może się wydawać, że w czasach wszechobecnego internetu, zaawansowanych technologii i sztucznej inteligencji zacytowany problem Johna Wanamakera, pioniera nowoczesnej reklamy, jest zaledwie wspomnieniem. Niestety, nic bardziej mylnego. Również obecnie większość właścicieli biznesów gra z marketingiem w rosyjską ruletkę. Co jednak zrobić, by wygrać? Z pomocą przychodzą nam analityka, atrybucja konwersji i jej modelowanie.

KPI – czyli jak przygotować się do gry?

KPI (Key Performance Indicator) to kluczowy wskaźnik efektywności, czyli metryka, która pozwala nam ocenić stan naszego biznesu oraz stopień realizacji wyznaczonych celów. Dzięki kluczowym wskaźnikom wiemy, czy zmierzamy w dobrą stronę, jesteśmy też w stanie szybko reagować na otaczające nas zmiany.

Co więcej, KPIs to nie tylko cyfry i procenty – to też świetne narzędzia do motywowania zespołu do wykonywania prac, które są nieco mniej bliskie ich sercu, a przecież nie mniej ważne i potrzebne. W końcu nie każdego dnia możemy zdobywać Mount Everest – nawet w marketingu!

Jak wybrać cel?

Pamiętaj, że twoje cele powinny być SMART! Co to oznacza? Muszą być skonkretyzowane (Specific), mierzalne (Measurable), osiągalne (Achievable), istotne (Relevant) i określone w czasie (Time-bound). Dobrym celem będzie więc wzrost sprzedaży o 15% w trakcie kampanii trwającej od czerwca do grudnia 2021 r., z kolei niezbyt trafionym sam wzrost sprzedaży.

Kluczowe wskaźniki efektywności mogą być różne i z pewnością zależeć będą od celów, jakie stawiamy przed naszym biznesem oraz od branży, w jakiej działamy. Generowanie jakościowych leadów sprzedażowych będzie istotne dla firmy działającej w modelu B2B, jednak niekoniecznie dla sklepu z kosmetykami dla dzieci. W przypadku B2C zdecydowanie częściej postawimy na sprzedaż bezpośrednią i wyższą wartość koszyków. Przykładowe cele i KPI, które możemy postawić przed naszym przedsiębiorstwem, znajdziemy na rysunku 1.

Narzędzia potrzebne do gry – zbierzmy wszystkie w 5 krokach!

Nawet do gry w rosyjską ruletkę potrzebne są kula i rewolwer. Jak mamy „zagrać” w skuteczną analitykę bez odpowiednich narzędzi i przygotowania?

Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Sprawdzone sposoby na optymalizację transportu w sektorze e‑commerce

Sprawdzone sposoby na optymalizację transportu w sektorze e-commerce

Powiedzieć, że pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe konsumentów na całym świecie, to jak nie powiedzieć nic. Boom na e-handel trwa od kilku lat, zaś ostatni rok spowodował jego gwałtowny wzrost. Na większe zapotrzebowanie na zakupy online wpłynęło kilka czynników: bezpieczeństwo sanitarne, lockdown (niemożność zrobienia zakupów w sklepach stacjonarnych oraz chęć zabicia czasu w związku z zamknięciem kin, muzeów i innych instytucji kultury), wygoda (wiele firm przeszło na pracę w systemie home office, przez co część społeczeństwa wykonuje swoje obowiązki daleko od centrów miast; sklepy stacjonarne przestały więc być łatwe do odwiedzenia „po drodze”). Wiele wskazuje na to, że ten trend zostanie z nami na stałe. Sugeruje to m.in. raport PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”, wg którego tylko w naszym kraju CAGR (średnia roczna stopa wzrostu) dla branży TSL wynosi 4%. Z kolei, z badania przeprowadzonego w październiku 2020 r. przez amerykańską spółkę Pitney Bowes wynika, że w ciągu najbliższych sześciu lat globalny wolumen przesyłek podwoi się i wyniesie 262 miliardy.

Czytaj więcej

Analiza rentowności

Analiza rentowności

Kluczowym elementem oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa jest analiza jego rentowności. Jej celem jest określenie zdolności do generowania zysku oraz wartości firmy w ujęciu bezwzględnym oraz względnym, w odniesieniu do poszczególnych pozycji bilansu i rachunku zysków i strat. Ocenę względną umożliwia zastosowanie wskaźników rentowności.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama